Societat 02/05/2012

Abertis guanya 135 milions als peatges catalans en tres mesos

Abertis va guanyar 135 milions d'euros a través de les seves tres concessionàries de peatges a Catalunya durant el primer trimestre de l'any. El grup va invertir 36 milions a les autopistes que gestiona.

Ignasi Pujol
2 min

BARCELONA.Abertis és, amb diferència, el primer operador del mercat català dels peatges. El grup català participat per La Caixa (en un 28%) i pel fons britànic de capital risc CVC (15%) controla a Catalunya una xarxa d'autopistes de gairebé 600 quilòmetres de longitud a través de tres concessionàries: Acesa -el germen del grup Abertis, nascut l'any 2003-, Invicat i Aucat.

Els peatges d'aquestes tres companyies (que aglutinen les autopistes AP-7, AP-2, C-31, C-32, C-33 i els túnels del Garraf) van sumar uns ingressos de 172 milions d'euros durant el primer trimestre del 2012 i un benefici brut d'explotació (ebitda) de 135 milions d'euros, segons la presentació de resultats de la mateixa companyia.

Aquesta relació entre ingressos i beneficis evidencia una rendibilitat altíssima del negoci dels peatges, almenys en el cas d'unes instal·lacions que fa dècades que funcionen i que es poden considerar amortitzades. No obstant, la lògica del negoci indica que per recuperar la inversió inicial, molt elevada per la mateixa naturalesa dels projectes, s'ha de deixar marge a les concessionàries per explotar les infraestructures durant prou temps.

Els períodes de concessió d'Abertis expiren el 2021 (Acesa i Invicat) i el 2039 (Aucat). Durant el primer trimestre de l'any Abertis ha invertit a les seves autopistes catalanes 36 milions d'euros.

Compensacions

Acesa va tancar el primer trimestre de l'any amb una facturació de 153 milions d'euros, un 5,7% més que en el mateix període de l'any anterior. El seu benefici brut d'explotació va créixer un 5,5%, fins als 121 milions. Aucat, concessionària dels túnels del Garraf, va facturar 19 milions, un 4,9% menys, i va guanyar un 5,6% menys, fins als 14 milions.

L'increment d'ingressos i beneficis d'Acesa, tot i registrar un clar descens del trànsit (del 9,3%), es justifica per la contribució dels convenis de compensació del ministeri de Foment i la Generalitat per l'ampliació de l'AP-7 i la C-32, que van aportar 35 milions d'euros, i per l'increment de les tarifes dels peatges en un 4,9%.

A més d'aquestes concessionàries, Abertis té un 23,7% d'Autema, l'altra concessionària privada que opera a Catalunya, controlada en un 76% per Ferrovial. Aquesta empresa gestiona l'autopista Sant Cugat-Terrassa-Manresa. Va ingressar 19,8 milions d'euros entre el gener i el març d'aquest any i va obtenir un benefici brut d'explotació de 18,1 milions.

Abertis acaba de vendre al Govern el 37% que tenia al túnel del Cadí amb l'objectiu d'optar a la privatització de Tabasa (gestora dels túnels de Vallvidrera), després que la Generalitat fusioni aquesta concessionària amb la del Cadí i vengui la companyia al sector privat.

stats