Publicitat
Publicitat

INFRAESTRUCTURES

L'Ajuntament i el port impulsen un clúster que pivota sobre la polèmica marina de luxe

Barcelona es ven com el nou referent del sector de la nàutica

Barcelona vol aprofitar les noves inversions a la zona portuària per vendre la ciutat com un punt de referència de la nàutica. La iniciativa de clúster pivota en la marina de luxe projectada al Port Vell.

Barcelona es projecta a través del port i vol convertir-se en un referent internacional de la nàutica. Un objectiu que porta sota el braç iniciatives polèmiques com la conversió del Port Vell en una marina de luxe per a iots de gran eslora, que ha posat en guàrdia veïns de la Barceloneta i grups de l'oposició i que suposa una inversió de més de 25 milions d'euros de l'empresa concessionària de l'espai, la britànica Salamanca. També en forma part la construcció d'un nou port esportiu a la Bocana Nord, que està en procés de licitació i que ha de culminar l'àrea que té com a gran icona l'Hotel W.

Ara, doncs, el port es ven cap a fora i es prepara per a les embarcacions de més luxe. La fita que van presentar ahir l'Ajuntament i el port és l'impuls del Barcelona Clúster Nàutic, que aglutina la feina de diferents empreses i institucions públiques i privades per contribuir a crear sinergies i atreure noves inversions. "Una autèntica revolució", segons l'alcalde de la ciutat, Xavier Trias, que va llançar un missatge als veïns crítics amb els projectes de transformació previstos i els va demanar "generositat". Va declarar-se convençut, de fet, que acabaran estimant la reforma i, fins i tot, el també polèmic Hotel W. Un argument que, des de la Plataforma Defensem el Port Vell, Gala Pin titlla d'"infantil". L'entitat manté la crítica a "la promoció d'un model de ciutat privatitzat només a l'abast d'alguns superrics", a més de recelar de l'anunci de creació de més de 300 llocs de treball. Pin alerta que la nova marina farà de "barrera" i pot fer apujar el preu dels pisos a la zona.

Voluntat de sumar

En el moment del seu llançament, el clúster nàutic compta amb tres impulsors, però la voluntat del projecte és anar sumant integrants per obrir-se, per exemple, a branques com la docència de la mà de la Facultat de Nàutica de la UPC o a la Cofraria de Pescadors. Inicialment, però, els impulsors del nou clúster són tres: Marina Barcelona 92, que és líder mundial en reparació i manteniment de grans iots i que actualment té en marxa un projecte d'ampliació de les seves instal·lacions que suposa una inversió de més de 50 milions d'euros; Marina Port Vell, que projecta el nou espai per a iots de gran eslora -els seus impulsors xifren l'impacte econòmic de la reforma en 650 milions d'euros-, i la Fundació per a la Navegació Oceànica de Barcelona (FNOB), la promotora del Barcelona Word Race, que és l'única regata de vela al voltant del món amb dos tripulants.

Els dos grans projectes de transformació que es preparen en aquesta zona, el de la marina de luxe al Port Vell i el d'ampliació de les instal·lacions de Marina Barcelona 92, se sumen, a més, a d'altres iniciatives, com la remodelació de les instal·lacions pesqueres (compta amb una inversió de deu milions d'euros), la construcció del nou port esportiu al sud de l'Hotel W i el projecte de les oficines centrals de Desigual. Aquest últim, òbviament, no s'inscriu en el clúster, però l'Ajuntament també el preveu en el gran procés de transformació i dinamització de la zona. Xifren la inversió total a la zona en 150 milions.

En el cas concret de la marina de luxe al Port Vell queda pendent, però, l'aprovació del projecte per part del plenari municipal. Un pas que Trias va assegurar ahir que farà "amb molta paciència" -i previsiblement amb els vots del PP, que no s'hi ha manifestat en contra-. Les al·legacions presentades pels veïns al projecte han servit per eliminar una de les construccions previstes, el bar -han guanyat amarraments-. També s'ha eliminat el tancament opac de la zona.

Més continguts de

PUBLICITAT

El + vist

El + comentat

PUBLICITAT
PUBLICITAT