INFÀNCIA
Societat 24/11/2013

'Kit' d'enginyeria per a nenes: un anunci que trenca tòpics

Un espot encén el debat sobre dones i feines tècniques

Claire Cain Miller
2 min
Un dels moments de l'anunci en què tres nenes construeixen un mecanisme que fa saltar pels aires tasses roses i nines.

The New York Times / Nova York."Qui ha dit que les nenes volen vestir-se de rosa i jugar amb nines, especialment quan podrien estar construint màquines de Rube Goldberg [de les que fan una acció simple de manera divertida]? Aquest és el missatge d'un vídeo que s'ha fet viral als Estats Units -ha rebut en dos dies sis milions i mig de visites a YouTube-. Es tracta d'un anunci de Goldieblox, una empresa de joguines que ven jocs i llibres per animar les nenes a convertir-se en enginyeres. A l'espot, tres nenes s'avorreixen veient princeses de color rosa a la televisió, així que agafen una caixa d'eines, ulleres i cascos, i es posen a construir una màquina que fa volar per la casa les tasses de te de color rosa i les nines. Ho fan utilitzant paraigües, escales i, evidentment, joguines Goldieblox.

L'anunci s'ha convertit en un gran tema de conversa a les xarxes socials i ha generat debat sobre un aspecte molt més ampli: l'escassetat de dones en els camps de la tecnologia i l'enginyeria, en què només una quarta part dels llocs de treball tècnics estan ocupats per dones. "M'he emocionat tant de veure aquest èxit viral", va dir Rachel Sklar, una veu a favor de les dones en la tecnologia i cofundadora de TheLi.st, una companyia de mitjans digitals per a les dones. "El que el vídeo destaca és que això no es dóna no perquè les nenes no estiguin interessades en la tecnologia, realment l'anunci fa la funció de «No pots ser el que no veus»", explica.

Cindy Gallop, que va engegar la seu dels Estats Units de Bartle Bogle Hegarty, l'agència de publicitat, diu que l'anunci també il·lustra com la publicitat creada per i per a les dones i les nenes és poderosa perquè comparteixen habitualment experiències als mitjans i controlen la majoria de compres. No obstant això, les agències de publicitat estan formades majoritàriament per homes, assegura, i els homes en els anuncis solen ser heroics i divertits, mentre que les dones són aliades o mestresses de casa. "Els dic als venedors i a la indústria de la publicitat que quan es vol que un vídeo sigui viral, el que s'ha de fer és parlar amb les nenes i les dones, i fer-ho de la manera correcta", diu Gallop. I afegeix: "Aquest anunci és el paradigma absolut".

L'anunci té de fons la melodia de Girls dels Beastie Boys, una balada decididament antifeminista amb lletres que els creadors de l'espot han reescrit. Els Beastie Boys cantaven: "Les noies a fregar els plats. Les noies a netejar la meva habitació. Les noies a fer la bugada. Les noies a netejar el lavabo". Mentre que a l'anunci una de les actrius canta: "Les noies a construir una nau espacial. Les noies a programar una nova apli. Noies que creixen sabent que poden dissenyar-ho. Noies, el que realment necessitem són noies. Per posar-nos en marxa, les noies. La nostra oportunitat són les noies. No subestimis les noies!"

"Vaig pensar en la meva infància amb les princeses i els cavalls, i em vaig preguntar per què les joguines de construcció i els kits de matemàtiques i ciència són per als nens", explicava en una entrevista Debbie Sterling, fundadora i directora executiva de Goldieblox. "Volíem un canvi cultural, reduir la diferència entre gènere i ocupar alguns d'aquests llocs de treball que estan creixent a la velocitat de la llum", diu.

stats