MOBILITAT
Societat 12/11/2014

Un crèdit de 472 milions per rescatar el transport públic

Institucions i bancs arriben a un acord per refinançar part del deute fins al 2031

Auri Garcia Morera
3 min
Els representants de les administracions, amb els de les entitats bancàries que concedeixen el crèdit sindicat, en l’acte d’ahir al Palau de la Generalitat.

BarcelonaL’Autoritat del Transport Metropolità (ATM) i set entitats bancàries van signar ahir un crèdit sindicat de 472,3 milions d’euros per rescatar el transport públic de l’àrea metropolitana de Barcelona. L’objectiu és refinançar una part del deute acumulat fins al 2013, que puja a 542 milions d’euros, i cobrir les necessitats dels anys 2014, 2015 i 2016. S’haurà de retornar entre el 2017 i el 2031. En el mateix acte també es van signar dos acords més que han de permetre equilibrar els ingressos i la despesa entre el 2014 i el 2016. D’una banda, un nou conveni de finançament en què les administracions es comprometen a incrementar les seves aportacions. I, de l’altra, nous contractes programa en què els operadors es comprometen a reduir les necessitats de subvenció.

La Generalitat, l’Ajuntament de Barcelona i l’Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB) incrementaran la seva aportació de 456 milions el 2013 a 473 el 2014, 495 el 2015 i 517 el 2016. L’Estat ha dit que apujarà la seva, però no forma part de l’acord signat ahir. Per reduir les necessitats de subvenció es preveu una contenció de la despesa però també un increment de la recaptació.

El conseller de Territori i Sostenibilitat, Santi Vila, va defensar ahir que s’ha de “garantir que el sistema sigui sostenible” i que això només es pot fer “garantint que qui l’utilitza paga”. Vila va subratllar que els usuaris han d’incrementar la seva aportació com a mínim fins al 50% del cost. Sobre el dèficit i el deute, va dir que “és greu i inadmissible i té un component d’irresponsabilitat”.

El vicepresident executiu de l’ATM, Antonio Balmón, del PSC, va assegurar que el dèficit s’ha d’atribuir a la reducció de passatgers per la crisi, a la disminució de l’aportació estatal, i també al fet que la despesa “ha continuat creixent perquè ha crescut la política social”. Balmón també va recordar que “garantir la mobilitat dels ciutadans” és una responsabilitat pública.

Per la seva banda, l’alcalde de Barcelona, Xavier Trias, va assegurar que el deute acumulat “és insostenible”, però també va reconèixer que l’oferta de transport públic encara haurà de créixer més, sobretot fora de Barcelona. “Si disminueixes el dèficit, equilibres la situació i aconsegueixes anar reduint el deute es poden fer coses noves”, va sentenciar.

Augment de tarifes

L’aportació dels usuaris ja ha crescut significativament en els últims anys, fins i tot en termes absoluts, tot i la reducció de passatgers per la crisi, segons l’informe de fiscalització de l’ATM de la Sindicatura de Comptes. La causa és l’important augment de les tarifes, molt per sobre de l’increment de IPC. La T-10 ha passat de valer 7,20 euros l’any 2008 a 10,30 l’any 2014. Un increment acumulat del 43% en sis anys. En el mateix període, l’IPC ha pujat un 12%.

El nombre de viatgers es recupera

El nombre de viatgers del transport públic s’està recuperant després dels descensos provocats per la crisi econòmica, segons es desprèn de les dades publicades ahir per l’Institut Nacional d’Estadística (INE), que abasten fins al mes de setembre. El metro i els autobusos de Barcelona han recuperat gairebé cinc milions de viatgers en el que portem d’any respecte al mateix període de l’any passat. Així, mentre que de gener a setembre del 2013 van tenir 413,6 milions de viatgers, entre els mesos de gener i setembre del 2014 n’han tingut 418,5 milions.

El creixement respecte a l’any passat és de l’1,2% tant al metro com a l’autobús. En el cas del metro, però, la xifra encara queda lluny de la del 2012, ja que el descens del 2013 havia estat més pronunciat. De 280,8 milions de viatgers el 2012 es va passar a 273,9 milions el 2013 i 277 milions aquest any.

L’autobús sí que ha recuperat, amb el creixement d’enguany, el nivell del 2012. De 141,4 milions de viatgers l’any 2012 es va passar a 139,8 milions el 2013 i s’ha tornat a 141,4 aquest 2014. El nombre de viatgers de busos urbans de tot Catalunya també ha crescut respecte a l’any passat. De gener a setembre han tingut 195,8 milions de viatgers, un 1,3% per sobre dels 193,1 milions del mateix període de l’any passat, però lluny dels 202 milions de l’exercici 2012.

stats