MEDI AMBIENT
Societat 28/04/2012

Nou límit de 90 km/h si hi ha contaminació

El Govern situarà en un màxim de 90 km/h la velocitat als accessos viaris a Barcelona en casos d'episodis de contaminació. Són deu quilòmetres per hora més que el límit previst en l'actualitat.

Albert Balanzà
3 min
El conseller de Territori, Lluís Recoder, arribant a la roda de premsa per l'avinguda Diagonal.

BARCELONA.Els límits de velocitat en episodis de contaminació a Catalunya tornaran a canviar de manera immediata, sobretot en els accessos a Barcelona, perquè el Govern defensa la tesi que l'aplicació dels 80 km/h implica que els conductors hagin de fer servir marxes més curtes (habitualment, quarta) i això contamina més. Amb un augment fins a 90 km/h i la introducció d'una marxa més llarga (cinquena), hi haurà una reducció de la contaminació, va argumentar la directora general de Qualitat Ambiental, Assumpta Farran. El departament de Territori i Sostenibilitat va qualificar ahir el 2011 com "un any complex", amb cinc situacions fortes de contaminació, un fet que en els anys anteriors no s'havia produït.

Un any després que el Govern decidís acabar amb el límit imposat pel departament d'Interior i Medi Ambient en l'últim mandat, passant del límit fix dels 80 km/h a la velocitat variable, i també sis mesos després de recuperar els 80 km/h com a mesura excepcional per la contaminació, l'augment de deu quilòmetres per hora es va apuntar ahir en la presentació de les dades d'avaluació de la qualitat de l'aire a Catalunya el 2011.

En el comentari d'aquestes dades, els responsables del Govern van relacionar la mesura amb l'augment de les partícules en suspensió, un canvi que ha matisat la caiguda del diòxid de carboni i ha fet passar d'una a cinc les estacions meteorològiques que no van detectar el 2010 aquest creixement de la contaminació. Es tracta de les estacions de Barcelona-Gal·la Placídia, Barcelona-plaça Universitat, Sant Vicenç dels Horts, Granollers i Montcada i Reixac. Les estacions de control ambiental que continuen abocant dades més preocupants continuen sent Barcelona-Gal·la Placídia, Sabadell i ara Terrassa.

Agafant com a punt de partida aquestes dades de l'any passat, el Govern també prepara amb vista a la Setmana de la Mobilitat de la tardor que ve un nou paquet de mesures que passen per reduir el parc de vehicles més vells i més contaminants, que emeten fins al 30 % de les partícules més pesants i el 25 % del diòxid de nitrogen. "S'han renovat menys cotxes amb la crisi i n'han aparegut alguns que abans no circulaven", va apuntar Farran, que després de la presentació -en una conversa amb els periodistes- va aclarir que es tracta majoritàriament de vehicles venuts de segona mà.

Les polítiques de reducció de la contaminació de l'aire de la Generalitat, segons el conseller de Territori i Sostenibilitat, Lluís Recoder, passen per controlar "els vehicles bruts", els que generen més emissions. En aquest sentit, la seva conselleria també posarà a disposició dels municipis de les zones de protecció especial (ZPE) de l'àrea metropolitana de Barcelona aparells per mesurar els nivells de contaminació que emeten els cotxes.

Fonts del departament de Territori han informat que, segons una prova pilot feta per la conselleria a finals de l'any passat a Granollers, amb resultats extrapolables a altres ciutats de les ZPE, el 5% del total del parc automobilístic registrat correspon a vehicles bruts, que contribueixen de mitjana a un 25 % de les emissions totals del trànsit rodat.

Menys impostos per als nets

Les altres mesures que prepara el Govern són la modificació de la llei d'hisendes locals perquè els municipis puguin fer variacions sobre l'impost de vehicles de tracció mecànica per premiar els vehicles que afavoreixin els criteris ambientals. També, en aquest sentit, el departament de Territori va explicar que està en contacte amb els operadors de pàrquings perquè aquests vehicles nets tinguin descomptes en les tarifes.

stats