Societat 21/10/2014

El Parlament estudiarà un nou títol de transport públic

Elisabet Escriche
2 min

BarcelonaLa creació d’un títol mensual per a usuaris habituals del transport públic és un dels principals eixos de la llei de finançament del transport públic, que el Parlament ha admès a tràmit. La previsió és que el títol sigui de 40 viatges al mes, es pugui utilitzar a tota la xarxa de transport públic català, i el seu cost no s’incrementi amb el canvi d’any per sobre del creixement de l’indicador de renda de suficiència de Catalunya. “El títol tindria un preu social i més assequible que els actuals”, assegura Salvador Milà, diputat al Parlament d’ICV-EUiA, partit impulsor de la llei. El nou títol s’incrementaria de preu en funció de la durada del trajecte, en lloc de per zones, tal com passa amb les actuals targetes de transport públic. La durada mínima seria d’un màxim d’una hora i quinze minuts amb tants transbordaments com l’usuari necessiti.

La llei preveu títols amb tarifa reduïda per a població amb risc d’exclusió social i per a col·lectius que actualment ja en tenen, com estudiants o jubilats. Els descomptes, però, els hauria d’assumir l’administració que impulsi aquestes ajudes. “En el cas dels estudiants, per exemple, seria el departament d’Ensenyament”, concreta Milà.

Nous impostos

La normativa també inclou dues noves vies per finançar el transport públic. D’una banda, un recàrrec sobre l’impost d’activitats econòmiques en comerços amb una facturació anual superior a un milió d’euros i, de l’altra, una contribució especial per al transport sostenible per a les entitats que organitzin actes en què hi ha una gran concentració de gent, com concerts al Palau Sant Jordi o partits del Barça. Alhora també reclama que les administracions públiques garanteixin, com a mínim, cobrir el 50% del cost del servei del transport públic, l’altra meitat l’assumiria l’usuari. “Com a servei s’entén costos de gestió, manteniment i facturació ordinari, en cap cas els de les obres”, deixa clar el diputat. Segons Milà amb la normativa es garanteix que la mobilitat sigui considerada com un servei d’interès general de caràcter universal “tan exigible” com els drets a la salut o a l’educació. A més a més, el diputat assegura que serà una de les bases per corregir les actuals deficiències de la xarxa de transport públic. Aquesta normativa és precisament una de les principals reivindicacions de la plataforma STOP Pujades, que des de principis d’any ha dut a terme diverses mobilitzacions contra les successives pujades de les tarifes de transport públic. Un cop admesa a tràmit, ara es debatrà en comissió i tornarà al ple per fer el debat i la votació final. Es preveu que s’aprovi a finals del 2015.

stats