ANIVERSARI DE LA TRAGÈDIA
Societat 13/01/2013

Les ferides del 'Costa Concordia', un any després

Avui es compleix un any del naufragi del Costa Concordia, en què van morir 32 persones. El vaixell segueix encallat a l'illa de Giglio a l'espera de ser reflotat. Mentrestant, avança el judici contra els responsable

Thaïs Gutiérrez
4 min
El Costa Concordia continua enfosat davant de l'illa de Giglio i s'ha convertit, fins i tot, en un reclam turístic.

BarcelonaL'esquelet del Costa Concordia , un gegant d'acer de 114.000 tones i 17 pisos que transportava 4.200 persones, fa un any que jau, decantat, a les aigües tranquil·les de l'illa de Giglio, a la regió italiana de la Toscana.

Tot va començar pocs minuts després de les 22 hores del 13 de gener del 2012. El capità de la nau, l'italià Francesco Schettino, anomenat al seu país capità covard , va fer una maniobra d'acostament a l'illa, perillosa i arriscada, que després es va saber que era molt habitual. Però l'operació no va sortir bé i l'immensa nau de la companyia Costa Cruceros va impactar contra una roca. A partir d'aquell moment tot el que va passar al creuer és un cúmul d'imprudències i despropòsits que van acabar amb 32 víctimes mortals, dues de les quals no es van trobar mai, centenars de ferits i més de 4.000 persones desallotjades a la petita illa de Giglio, de només 600 habitants.

Schettino és qui s'ha endut gran part de les culpes per aquell accident, tot i que ha reclamat sempre que la responsabilitat és compartida. El capità no va alertar les autoritats quan es va produir l'accident, sinó que ho va fer una passatgera, però el pitjor del cas és que va abandonar la nau sense cap mirament, i va deixar a la seva sort centenars de passatgers que van viure una evacuació que la majoria han qualificat de "caòtica i desorganitzada". Ell, com a única excusa, assegura que va "caure, sense voler, en un bot salvavides".

Ara el procés judicial que mira d'aclarir les responsabilitats d'aquell accident està avançant. Schettino està acusat d'homicidi múltiple, abandonament de la nau, naufragi i de no haver informat immediatament les autoritats. També estan imputades onze persones més, membres de la tripulació, per responsabilitats menors. Fonts judicials apunten que l'audiència preliminar del judici es podria fer entre el març i l'abril, un termini molt breu tenint en compte l'habitual lentitud de la justícia italiana, però que demostra la importància que té aquest procés a Itàlia, on se sap que els ulls del món n'estan pendents.

Schettino va dir la setmana passada en una entrevista al diari La Stampa que durant tot aquest any l'han presentat "pitjor que Bin Laden", però que ell ha estat "turmentat pel que va passar aquella nit". Segons el capità, el retrat que s'ha fet d'ell a través dels mitjans de comunicació ridiculitza no només 30 anys de la seva feina i experiència "a tot el món, sinó també la imatge d'un país, que ha estat exposat a la crítica, moltes vegades injusta, de tot el planeta". Schettino reconeix que la maniobra d'acostament a l'illa com a salutació l'havien fet "sempre" i denuncia: "Vaig cometre errors, però no estava sol".

Retirar el vaixell del mar

Un altre dels capítols encara oberts de l'accident del Costa Concordia és el de la retirada del vaixell, que fa un any que descansa davant l'illa de Giglio i s'ha convertit, fins i tot, en un reclam turístic. El president de la regió de la Toscana, Enrico Rossi, va dir fa uns dies que les restes del creuer seran retirades al mes de setembre, i va explicar que es volen traslladar al port de Piombino, a prop de l'illa d'Elba, amb l'objectiu de treballar després en la recuperació dels fons i la fauna marina. Abans, però, cal redreçar el creuer i reflotar-lo, una tasca titànica en què participen especialistes d'arreu del món i que ja està en fase inicial gràcies a les enormes grues que s'han instal·lat al voltant del vaixell.

El sector dels creuers, afectat

L'accident del Costa Concordia va suposar un cop molt dur per al sector dels creuers, que venia d'anys de creixement molt destacat. Els mesos de gener i febrer de l'any passat, que tradicionalment són molt bons perquè les agències i companyies posen a la venda els bitllets anticipats d'estiu, van ser nefastos. Joan Balaguer, director de creuers de l'agència Logitravel, recorda que les vendes van caure un 25% en comparació amb l'any anterior. Però l'efecte no va durar gaire. A partir de Setmana Santa les vendes es van començar a animar. Logitravel ha tancat l'any amb un 20% més de passatgers, però l'accident els ha passat factura amb el marge de negoci, que ha baixat. "Les poques vendes durant el primer trimestre del 2012 van fer que haguéssim d'abaixar molt els preus per col·locar tota l'oferta que teníem disponible, i això ha fet baixar la rendibilitat", explicava Balaguer. Carnival, l'operadora mundial de creuers més important, en canvi, ha vist com la facturació ha caigut un 32%, a causa del Costa Concordia , tal com va dir el president i conseller delegat de la companyia, Micky Arison, que va reconèixer que el 2012 havia estat "l'any més complicat" de l'empresa.

Un altre dels efectes que ha tingut l'accident ha estat una revisió dels protocols de seguretat dels creuers. El Costa Concordia va obrir molts interrogants i el sector va respondre amb una revisió de la seguretat operacional dels vaixells. Això es va traduir en tres mesures clares: l'obligatorietat d'explicar la planificació de la ruta a tots els membres de la tripulació, la limitació de l'accés al pont de comandament i l'augment del nombre d'armilles salvavides.

stats