URBANISME
Societat 22/10/2014

El túnel de les Glòries s’acabarà el 2019 i costarà 170 milions

L’Ajuntament de Barcelona ultima la urbanització provisional

Ara
3 min

BarcelonaEl túnel viari de la plaça de les Glòries es començarà a construir l’any vinent, s’acabarà el 2019 i costarà 170 milions d’euros. Així ho van anunciar ahir l’alcalde de Barcelona, Xavier Trias, i el tinent d’alcalde d’Hàbitat Urbà, Antoni Vives, en una visita a les obres d’urbanització provisional que s’estan fent a la plaça. Trias i Vives van presentar el projecte executiu del túnel i l’avantprojecte de vialitat en superfície, que aquesta setmana se sotmetran al dictamen de la comissió municipal d’Hàbitat Urbà.

Segons va assegurar Trias, l’aprovació del projecte “no tindrà dificultat” perquè els diferents grups municipals ja van manifestar el seu acord dilluns en la comissió de seguiment de les Glòries. L’alcalde va reconèixer, però, que sí que serà “complicat” aconseguir els 15 milions d’euros necessaris per a les obres de l’any vinent, en cas que no aconsegueixi un acord per aprovar els pressupostos municipals i hagi de recórrer a una pròrroga. Això faria que calgués destinar-hi part del pressupost d’una altra partida.

L’objectiu del govern municipal és començar les obres en el primer semestre del 2015, d’acord amb el compromís assumit amb veïns i grups municipals. El projecte executiu del túnel i l’avantprojecte de vialitat en superfície que ha redactat Barcelona d’Infraestructures Municipals té un pressupost previst de 170.087.172 euros, que es carregaran als pressupostos d’inversió municipal (PIM) dels pròxims quatre anys.

Construcció en dues fases

El soterrament del trànsit de la plaça de les Glòries és un dels objectius assumits en el Compromís per Glòries 2007, i s’ha negociat amb els veïns per garantir la mobilitat a la zona i convertir la plaça en un gran parc. El projecte defineix la construcció de dos túnels d’un sentit, que seguiran el traçat de la Gran Via, sota les infraestructures ferroviàries existents, i que tindran una longitud total de 957 metres. L’alcalde Trias va destacar que “la gran decisió ha sigut fer el túnel llarg”, com demanaven els veïns.

L’actuació s’executarà en dues fases: la primera, entre el 2015 i el 2017, al tram Castillejos-Badajoz, i la segona, entre el 2017 i el 2019, al tram Badajoz-Rambla del Poblenou. Els túnels viaris passaran per sota dels quatre túnels ja existents: el de la L1 del metro, el de la R1 (la línia de Rodalies Maçanet-Massanes), el de la R3 i la R4 (les línies de Manresa i Puigcerdà) i el de la línia d’Estació de França - Sants. El primer tram tindrà 508 metres de longitud i serà el més profund, ja que passarà per sota dels túnels ferroviaris i arribarà als 25 metres. El segon tindrà 449 metres de longitud i una profunditat d’uns 10 metres.

Avenços en la urbanització

L’Ajuntament de Barcelona continua treballant en la urbanització provisional de la plaça de les Glòries, després del final de l’enderrocament de l’anella viària. Les obres han començat a la meitat sud, amb un carril bici provisional, una gran pèrgola-umbracle que ha de crear un espai d’ombra, un punt d’informació i un jardí temporal d’alzines.

El consistori va destacar ahir el bon funcionament de la prova pilot de préstec de mobiliari urbà que va començar a l’agost, amb 165 elements entre cadires, gandules, taules i para-sols. Al gener han de començar les obres a la part nord de la plaça, amb un gran prat al mercat vell dels Encants i una torre-mirador per seguir les obres.

stats