Publicitat
Publicitat

NOVES MANERES DE FER TURISME

Excursions, cursos, sopars a cegues o visites arquitectòniques engoblen l'oferta de les bodegues per atreure catalans

De vinya en vinya

"Ara ja comencem a reconèixer el sabors dels vins catalans", diuen l'Antonio i l'Antonella, una parella d'italians de poc més de 40 anys que han vingut dues vegades al Penedès a fer enoturisme. És una activitat que uneix paisatge, gastronomia i descoberta de vins, i que cada cop té més seguidors i que ha posicionat el Penedès com a comarca líder en visites en l'àmbit català i estatal. Les xifres globals confirmen que l'enoturisme guanya seguidors: el 2010, més d'1,4 milions de persones van visitar algun celler de la xarxa Rutes del Vi, que engloba 21 bodegues de l'Estat, un 1,3% més que el 2009. La ruta que va registrar més visites va ser la del Penedès, amb 459.400 visitants, seguida per Jerez de la Frontera i la Rioja Alabesa.

El president de l'Associació Espanyola de Ciutats del Vi, José Fernando Sánchez Bódalo, assegura que el sector "té una capacitat de creixement enorme, sobretot perquè es tracta de dos sectors estratègics: el turisme i el vi". L'Antonio i l'Antonella confirmen que Catalunya s'està posicionant com a destí enoturístic i expliquen que tenen amics italians que n'han sentit a parlar i es plantegen aprofitar una visita a Barcelona per fer un salt al Penedès.

Aquesta parella encaixa en el perfil d'enoturista que visita l'Estat: segons dades de l'Observatori Turístic de les Rutes del Vi, són persones amb un nivell cultural mitjà-alt, que fan una despesa mitjana de 107 euros -superior als 98 euros que fa la resta de turistes- i que s'hi estan entre dos i tres dies. En el cas de Catalunya, les principals bodegues coincideixen a dir que la majoria dels visitants són estrangers. Per això, el gran repte és atreure els turistes locals i millorar el que els experts consideren la gran assignatura pendent: la falta de coordinació entre bodegues. Analitzem què fan quatre bodegues dels Països Catalans per atreure els turistes d'aquí mentre els entesos reclamen una xarxa global que uneixi totes les propostes d'enoturisme per facilitar-ne la promoció.

Les Bodegues Torres -amb cellers a cavall de tres comarques: Penedès, Priorat i Conca de Barberà- han apostat per l'originalitat per atreure més turistes catalans. Avui en dia reben 120.000 visitants l'any, però un 70% són estrangers. Per canviar aquesta tendència han començat a innovar. Ara, entre les noves activitats destaquen els sopars a cegues a les bodegues, per potenciar els sentits alhora de descobrir els vins; les visites a les vinyes en companyia d'un grup musical o els cursos d'una tarda per aprendre a fer brandi.

No gaire lluny de Torres hi ha una bodega molt diferent: Mas Rodó. Una marca jove, amb poc més de 50 hectàrees de vinyes, que produeix vins que exporten arreu, i que aposta per l'arquitectura contemporània. Per atreure els turistes locals ofereixen "un maridatge entre vi i arquitectura". Què vol dir això? El reclam és l'antiga bodega del segle XVIII que ha estat restaurada i integrada en un edifici contemporani, un projecte arquitectònic que va quedar finalista d'un dels premis nacionals d'arquitectura 2009.

Altres zones

Més enllà del Penedès, Catalunya té altres denominacions molt potents: una és la DO Empordà, amb més de 40 cellers. Una de les bodegues més actives en el camp de l'enoturisme és Empordàlia, que organitza visites als seus cellers, excursions per les vinyes, maridatges i fins i tot sortides amb caiac que finalitzen amb una degustació. Un altre destí de vi és Menorca, que té només cinc bodegues, però que guanya cada dia més prestigi. Un dels cellers més coneguts és Binifadet que rep 8.000 visitants, un 60% de l'Estat i un 40% d'estrangers. A part d'oferir la visita per les bodegues, l'any passat van obrir un lloc únic a l'illa: una terrassa en vista de les vinyes, on s'hi fan degustacions que va tenir molt èxit entre els catalans que estiuegen a l'illa.

Més continguts de

PUBLICITAT
PUBLICITAT
PUBLICITAT