Diumenge Ara Tu 02/09/2012

Víctor Martín, 'social media strategist'

Aure Farran
3 min
VÍCTOR MARTÍN   'SOCIAL MEDIA STRATEGIST'

Amb només 24 anys va fundar la seva pròpia empresa. Víctor Martín respon perfectament al perfil d'emprenedor jove i de caçador de noves oportunitats. Quan estava estudiant informàtica, fa 8 anys, va posar en marxa un blog (victormartinp.com ) on va començar a parlar de xarxes socials, una realitat que aleshores era força desconeguda a Espanya. Va veure un nínxol per explotar, va deixar la carrera i va començar a buscar informació exhaustiva sobre el tema, que aleshores era pràcticament nul·la en castellà. A partir de la seva experiència va anar acotant els temes sobre els quals parlava i es va centrar en els negocis per internet i el màrqueting i les xarxes socials. Una formació que va haver de ser completament autodidàctica, ja que aleshores no hi havia cap tipus d'oferta de formació en el sector de les xarxes socials. "Quan jo vaig començar no hi havia formació ni informació sobre el tema. Ara l'oferta és molt àmplia. Hi ha escoles de negocis que ofereixen aquesta formació i a pràcticament totes les universitats ja es parla de màrqueting online i de xarxes socials", comenta el Víctor.

En l'àmbit de les xarxes socials hi ha dues figures professionals claus. La primera i més coneguda és el community manager , i la segona, el social media strategist , que és el que fa el Víctor. "El social media strategist defineix les estratègies per a les empreses que volen tenir presència a la xarxa. Fixen els objectius i l'estructura de la seva presència online . El que fem és també analitzar tot el trànsit que tenen les pàgines web de l'empresa i, conjuntament amb ells, vinculem els seus plans de màrqueting amb els de social media . A més, supervisem el community manager , que és qui s'encarrega de gestionar la presència online de la marca a partir de l'estratègia que s'ha definit prèviament".

El boom de les xarxes socials a Espanya és relativament nou i, en pocs mesos, s'està produint una saturació del mercat. Les empreses tenen clar que cal tenir presència a la xarxa, "principalment perquè aconsegueixen visibilitat o generar converses reals amb els seus clients". I això ha fet que hagin proliferat persones que tan sols pel fet de gestionar un mur de Facebook o un compte de Twitter s'hagin penjat ja el títol de community manager . "Aquesta falsa creença que és fàcil gestionar les comunitats online fa que hi hagi molt intrusisme en el sector. I la crisi fa que encara sigui més acusada aquesta tendència. Però el cert és que no és una feina fàcil. Com en totes, cal estar ben format i, sobretot, cal tenir molta experiència. Cal saber què fas i posar-hi molta passió", assegura el Víctor.

Una pregunta gairebé obligada: ¿és una moda això de les xarxes socials? "És evident que hi ha hagut un boom, i n'hi ha que diuen, fins i tot, que és una bombolla. Però això només ho dirà el temps. El cert és que cada vegada hi ha més gent que s'hi dedica. La pregunta del milió és saber si és una moda passatgera o una nova eina de màrqueting que ha vingut per quedar-se. Jo crec que no és una moda, però realment no ho sabem. Tot és nou i, per tant, és difícil preveure el futur. El que sabem del cert és que ara és una realitat que funciona molt bé", conclou.

stats