Publicitat
Publicitat

EL PERSONATGE / DAMIEN HIRST

La mort 'cool' perd contra la mort real

"L'ART NO HAURIA DE TENIR POR DELS DINERS". Ho diu un dels artistes més rics i famosos del món, Damien Hirst, que aquesta setmana ha tret protagonisme a les grans cites del sector com la Documenta i la fira de Basilea amb un fet que poca cosa té a veure amb l'art i, segurament, molt amb els diners. Resulta que ha transcendit que la seva dona, Maia Norman, mare dels seus tres fills i companya de farres i excessos de joventut, inspiradora del seu treball i segurament promotora de la seva carrera, l'ha deixat per un home, Tim Spicer, que la revista Vanity Fair va qualificar fa uns anys com el "rei dels mercenaris de l'Iraq". Spicer, que va ser tinent coronel a l'exèrcit britànic, ha guanyat molts diners després de llicenciar-se en aquestes lucratives empreses privades de seguretat que treballen en països en guerra. Hirst, diuen els mitjans anglesos, està destrossat però disposat a mantenir les bones relacions amb Norman, amb qui no estava casat però que s'espera que li demani igualment una pensió generosa.

Taurons i calaveres . Hirst ha estat sempre un artista mediàtic des que es va donar a conèixer als anys noranta com el més brillant dels Joves Artistes Britànics (YBAs) que impulsava el magnat de la publicitat Charles Saatchi. El gran tema de Hirst, un jove de família obrera que no va ser un estudiant gaire brillant, és la mort i la malaltia. Ha anat donant voltes al tema, primer amb tot un seguit de peces amb capses de medicaments, amb animals morts, com el famós tauró tigre conservat amb formol, o amb la coneguda calavera incrustada de diamants que té títol però és coneguda pel seu preu: 74 milions d'euros.

Ironia. L'art de Hirst té un punt irònic, però encara ho és més que la seva companya hagi canviat un home que s'ha enriquit amb la mort a l'art per un altre que fa negoci amb la mort a la realitat.

Més continguts de

PUBLICITAT
PUBLICITAT
PUBLICITAT