Publicitat
Publicitat

MODA

La síndrome Zooey

És la noia del moment. Zooey Deschanel acaba de desembarcar a la filial espanyola de la Fox amb la sèrie 'New girl', tot un èxit als Estats Units. El seu estil, 'vintage' i amb un punt d'infantil, és un dels més influents del món

Serrell, vestits baby doll i una mirada blava emmarcada en unes pestanyes negres tan llargues que semblen dibuixades per Walt Disney. Aquests són els signes distintius de l'actriu nord-americana Zooey Deschanel. Llançada a la categoria de musa indie per la pel·lícula 500 dies junts , la Zooey triomfa avui amb la sèrie New girl . La sitcom , que ha estat un èxit als Estats Units, acaba de desembarcar a Fox Espanya. Gira al voltant de les desavinences de tres companys de pis i "és Friends amb una miqueta de Bridget Jones ", segons Sam Wollaston, crític del diari britànic The Guardian .

Més enllà de la faceta com a actriu de cinema i televisió, Zooey Deschanel s'ha convertit en una autèntica icona en el món de la moda. La seva manera de vestir, plena de tocs vintage i accessoris infantils, ha creat escola. Firmes com la californiana Dear Creatures s'hi inspiren a l'hora de dissenyar les col·leccions. I fins i tot existeix una pàgina web anomenada What would Zooey Deschanel wear? [Què es posaria Zooey Deschanel?] consagrada a mostrar models de l'estil dels que llueix l'actriu.

Faldilles de llunes, colls Peter Pan, vestits amb blondes i de molta volada, diademes i llaços... Zooey Deschanel ha complert 32 anys (va néixer el 1980 a Los Angeles) però no renuncia a la nena que porta dins. Ella és la imatge viva del que els sociòlegs americans anomenen kidult i que aquí s'ha traduït com a adulescents o malalts de la síndrome de Peter Pan. En definitiva, persones que han entrat biològicament a l'edat adulta però que continuen amb patrons de consum adolescent: compren roba juvenil, es passen hores jugant a videojocs i repassen fins a l'avorriment clàssics com E.T. , Els Goonies i El club dels cinc .

"En certa manera, existeix un tipus de públic a qui reconforta connectar contínuament amb l'imaginari de la seva infància", explica Gemma Arnal, dissenyadora de la firma d'accessoris Laliblue. Precisament, una de les col·leccions fetitxe de Laliblue està dedicada als contes infantils i s'inspira en personatges com la Ventafocs, el Patufet i la Rateta que escombrava l'escaleta. "Els compradors d'aquesta línia solen tenir més de trenta anys. Són aquells nens de finals dels 70 i principis dels 80 que van créixer escoltant contes clàssics abans de dormir", comenta.

Obligació més que opció

Per Daniela Tonnello, especialista en tendències i directora de la publicació Barcelona Divina , més que una elecció, la síndrome Peter Pan moltes vegades és una obligació que s'allarga gairebé fins a la jubilació. "Quan una persona ha fet uns determinats anys, té molt poques possibilitats de ser escollida en qualsevol tipus de feina. Malgrat l'experiència, l'edat condiciona. I si a sobre la imatge ratifica aquesta edat, molt pitjor". És per això que, a banda de sotmetre's a tota mena de tractaments per rejovenir, els estilismes més desenfadats i joves guanyen cada cop més adeptes entre homes i dones ja madurs.

A més de retratar un fenomen sociològic, l'estil Peter Pan de Zooey Deschanel ha aconseguit una fita pràcticament impossible: agradar tant a homes com a dones. No en va ha estat escollida la dona més desitjable del món per la prestigiosa web Askmen.com. "L'artista encarna a la perfecció aquella noia impassible i estrafolària que ens obsessionava a l'institut", diu la pàgina. Per Anabel Vázquez, blogaire de la revista Vanity Fair , més que un model estètic, la protagonista de New girl és sobretot "un model de dona" que conviu amb molts altres.

"Paral·lelament a l'estil de la Zooey, existeix també una reivindicació de la roba adulta entre els més joves", explica Vázquez. "Sèries com Mad men han ajudat perquè ara les adolescents portin pells, sabates de saló i bosses de cocodril", continua. És a dir, que mentre les noies d'institut s'obsessionen per semblar mestresses de casa a l'estil de la Betty de Mad men , l'ex de Don Draper, les de més de trenta es rendeixen a la "síndrome Zooey" i s'enfunden roba dolça i innocent. "Les dues tendències conviuen i les barreres entre les edats en la moda es tornen cada cop més difuses", conclou Anabel Vázquez.

Més continguts de

PUBLICITAT
PUBLICITAT
PUBLICITAT