Criatures 07/09/2013

Consells per fer la tornada més fàcil

3 min

1. Desordre ordenat

La pedagoga Otília Defis Peix entén que l'estiu és una època en què toca relaxar horaris i rutines, però dins del desordre hi ha d'haver hagut un ordre. "La idea que s'ha acabat l'escola i ja no fem res fins que hi tornem no funciona". És més, continua dient Defis, que és mestra d'infantil: "Si no han seguit algunes rutines de fer deures, quan comencen l'escola van molt desorientats".

Esclar que a l'estiu no tocava fer tantes hores d'estudi com es fan a l'escola, però sí continuar un esquema ordenat, d'haver anat fent cada dia a la mateixa hora uns deures, per exemple. "Si no ho han fet, tampoc no es tracta de fer-los-ho fer a corre-cuita els primers dies de setembre, abans del 12, perquè els serà un treball pesat i, encara pitjor, no serà rendible".

També és cert que tot depèn dels nivells: "Si es comença l'ESO, sí que recomano que aprofitin els dies de setembre i que s'ho prenguin com una responsabilitat, que han de fer el que no havien fet per falta d'organització durant el temps de vacances". Tampoc no és bo que s'ho prenguin com un càstig, sinó justament com una "responsabilitat", com una obligació que no han respectat i que, per això, la fan just dies abans del 12.

2. Cinc normes

El professor de pedagogia de la Universitat de Barcelona (UB) Enric Prats recomana cinc normes de sentit comú per a les famílies per fer un aterratge suau al 12 de setembre. 1) Recuperar els horaris d'àpats i descansos. 2) Reduir progressivament el temps dedicat a les pantalles i evitar els empatxos d'última hora, basats en la frase "Aprofitem-ho ara, que després no podrem". 3) Reprendre el contacte físic amb els companys de l'escola i quedar-hi per jugar al parc o a casa. 4) Aprofitar el cap de setmana del 14 i 15 de setembre per fer més fàcil la readaptació; seran els dies ideals per mirar amb ells els llibres de text, començar a organitzar l'agenda... 5) Que els pares tinguin interès per conèixer el tutor del curs, mirar d'aprendre el funcionament de la classe, interessar-se pels objectius pedagògics del curs i mirar de col·laborar-hi en tot moment.

3. Tornar-hi amb l'alegria viscuda

El professor del departament de genètica de la Universitat de Barcelona (UB) David Bueno explica que és ideal que les criatures tornin a l'escola amb l'alegria viscuda a l'estiu. Si és així, "no hi tornaran amb la sensació de tornar a la rutina habitual i, per tant, a l'avorriment". Han de veure la tornada a l'escola com una transició a la normalitat i amb la il·lusió sincera dels pares. "Aquestes sensacions són les que capten els infants i els marcaran la seva futura vida adulta". Bueno també recomana reprendre horaris habituals abans de tornar al curs si és que l'estiu ha sigut molt poc ordenat. "Si es fa de cop el primer dia de curs, la vivència els pot portar a associar inconscientment la diversió pròpia de l'estiu amb la disbauxa horària, la qual cosa pot suposar un problema quan siguin grans per organitzar-se els seus propis horaris".

4. Son i més son

El metge Òscar Sans, de la unitat de trastorns del son del servei de neurologia de l'Hospital Sant Joan de Déu, recomana començar a avançar l'hora d'anar a dormir 10 o 15 minuts cada dia una o dues setmanes abans del 12 de setembre fins a arribar a l'hora desitjada. També cal recuperar la rutina prèvia al son, és a dir, anar al lavabo, rentar-se les dents, preparar la roba per l'endemà, explicar un conte. La segona mesura, segons Sans, és despertar-los a la mateixa hora (respectant les hores de son que necessiten). "El fet de tenir una hora fixa per anar a dormir i una per despertar-se facilita l'adaptació natural del cos i el rellotge intern de l'infant al nou horari". També cal limitar-los la durada de les migdiades, si en fan, i garantir que el lloc i la roba de descans és la idònia. "La criatura s'hi ha de trobar a gust".

5. Sempre quedarà el cap de setmana

El neuropediatra Agustí Rodríguez-Palmero, de l'Hospital Universitari Germans Trias i Pujol de Badalona, indica que si les rutines de son no es poden recuperar abans del 12 de setembre sempre hi ha la salvació del cap de setmana del 14 i el 15 de setembre. Llavors sí que serà important reprendre els hàbits de son, que se'n vagin a dormir aviat perquè facin les hores necessàries de descans. Així, de cara a la setmana següent, que començarà el 15 i que ja serà una setmana regular, de cinc dies, es podrà haver recuperat el ritme. Si no, "la criatura arrossegarà son, estarà cansada a classe, podrà estar també més irascible, més neguitosa i, esclar, també li costarà concentrar-se a classe". En definitiva, els símptomes que notarà l'infant per falta de son són els que també pateix un adult quan no ha dormit les hores necessàries.

stats