Empreses 10/11/2013

Twitter, pels núvols

Blanca Palacián I Millán Vázquez
2 min

Twitter, que va començar com un petit projecte fa set anys i s'ha convertit en una de les plataformes de microblòguing més grans del món, va fer dijous un pas més: sortir a borsa. Un tuit, menys de 140 caràcters, va servir a l'empresa de San Francisco per anunciar la seva sortida a Wall Street. Un mètode simple -marca de la casa- que suggereix un pla estudiat i senzill per transitar pel tempestuós procés d'exposar-se al públic.

La xarxa de microblòguing va intentar no crear gaire expectació al voltant d'aquest salt a Wall Street per intentar evitar així els errors comesos per Facebook en la seva sortida a borsa, el maig de l'any passat. Però sembla que no ho ha aconseguit. Les xifres de l'OPV (oferta pública de venda), unides a l'auge de la mateixa companyia, van fer de l'oferta una de les més esperades.

El preu de sortida es va fixar en 26 dòlars. Les accions van començar en una forquilla de 17 a 20 dòlars, cosa que va provocar un aplaudiment generalitzat per la seva prudència, lluny de les estridències de Facebook en una estrena borsària per oblidar. A principis d'aquesta setmana el van incrementar més d'un 25%, fins a deixar-lo entre els 23 i 25 dòlars, una xifra que proporcionaria a Twitter una capitalització de mercat de 13,6 milions de dòlars a l'extrem superior de la gamma.

Al llarg de la setmana es va arribar a parlar dels 30 dòlars, però finalment es va fixar en 26, gairebé un 35% més alt que el nivell més baix de la primera forquilla de preus fixada, cosa que reflecteix l'eufòria que es vivia als mercats i implica una valoració de la signatura de 14.160 milions de dòlars, 12,4 vegades les vendes estimades per a aquest l'any (1.140 milions). Per tenir una referència, en la seva estrena, Facebook va arribar a les 11,6 vegades i Linkedin a les 12,2 .

Finalment, Twitter va començar la seva vida borsària a un preu de 45,1 dòlars, una pujada de més d'un 70%, en línia amb les previsions, que marcaven una oscil·lació del preu entre els 42 i els 46 dòlars. El volum de negociació de Twitter va ser vertiginós. En menys de mitja hora es van canviar de mans 47 milions d'accions dels 70 milions d'accions que oferirà. Poc després de la seva estrena en borsa, les accions de Twitter van marcar un preu màxim intradia de 50,09 dòlars, per sobre dels 48 dòlars als quals cotitza Facebook. Es tracta de la tercera sortida a borsa més gran d'una companyia tecnològica, per darrere de Facebook i Google.

Encara que va aconseguir un ritme frenètic, està lluny de les xifres registrades en l'OPV de Facebook, en què es van intercanviar 80 milions d'accions en els primers 30 segons de negociació. Tot i així, la perspectiva a mitjà termini es planteja favorable per a la tecnològica.

stats