Efímers Tema del dia 23/09/2014

Exprés.cat: autobusos intel·ligents que fan posar els semàfors en verd

S’han estrenat 14 de les 40 línies que escurcen el temps de trajecte

Albert Solé
3 min

BarcelonaTrajectes més curts i més freqüència de pas són dues de les peticions més habituals dels usuaris de transport públic, i la xarxa d’autobusos Exprés.cat intenta donar-hi resposta. Ahir es va inaugurar la catorzena línia d’aquests nous autobusos -la de Tortosa-Alcanar, en marxa l’1 d’octubre-, que uneixen poblacions importants amb molta mobilitat, i ho fan més ràpid que la xarxa convencional. El temps dels trajectes s’ha escurçat perquè s’han eliminat parades intermèdies en pobles on puja poca gent -la línia inaugurada ahir només s’atura a Amposta i a Sant Carles de la Ràpita-. A més, aquests autobusos incorporen un sistema via satèl·lit connectat amb els semàfors urbans dels municipis que fa que es posin en verd quan s’hi acosten.

Els autobusos són nous i d’altes prestacions, amb wifi i premsa gratuïta, i amb informació en temps real, tant al vehicle com a les marquesines del carrer. Un altre dels avantatges respecte a les línies convencionals és que les parades estan col·locades per facilitar l’intercanvi amb Renfe, Ferrocarrils, metro, tramvia i autobusos urbans i Bicing. “Vam fer un estudi de la demanda de cada territori i vam identificar 40 línies que aglutinaven el 40% de tots els moviments en autobús del país”, explica Pere Padrosa, director general de Transports i Mobilitat del Govern. De les 40 línies previstes, que s’aniran inaugurant en funció del pressupost, n’hi ha 13 en marxa. La de l’Ebre, l’1 d’octubre.

Barcelona-Vallès

A l’àrea metropolitana de Barcelona n’hi haurà 19 (10 ja funcionen), i 7 a Tarragona (2 estan actives), 7 a Girona (1 funciona) i 7 a Lleida (cap està activa). “Teníem la incògnita de si funcionaria, i la veritat és que estan funcionant molt bé”, admet Padrosa. Les quatre primeres línies amb què es va estrenar Exprés.cat l’octubre del 2012 van ser les del Vallès Occidental (Sabadell, Terrassa, UAB i Ripollet), i de totes, són les que han tingut un creixement més gran, sobretot la que va a la UAB. Fins ara, en cada viatge hi ha hagut una mitjana de 30 passatgers: “Estem traient cotxes de la carretera perquè en aquests trajectes amb més passatgers el tren no ha perdut usuaris”, explica el director general de Transports i Mobilitat.

La idea del departament de Territori i Sostenibilitat és que la nova xarxa d’autobusos Exprés.cat convisqui amb la xarxa convencional. Quan hagi passat un temps de coexistència, es tornarà a fer un altre estudi per veure si cal reajustar les línies convencionals eliminant parades i freqüències, si és que l’Exprés.cat les ha absorbit.

La Generalitat ha agafat aquest model de bus interurbà per connectar nuclis de població importants de ciutats on ja funciona molt bé, com París, Istanbul, Hamburg i Nantes. La flota de vehicles és nova i la intenció del Govern és que vagin incorporant l’ús de combustibles alternatius com el biodièsel.

La targeta T-10/120

En paral·lel a la posada en marxa de la línia Tortosa-Alcanar, el departament també ha implantat una targeta especial només per a les Terres de l’Ebre, la T-10/120. És com una T-10 normal, però que permet fer deu viatges en un termini de 120 dies. Costa 10 euros -la T-10 integrada a l’àrea metropolitana en costa 10,30- i només serveix per als viatges en autobús, no amb tren. “L’altra zona que també hem dotat amb aquesta targeta és el Pirineu, i l’objectiu és compensar-los amb un preu més baix el fet que el seu transport no estigui integrat mentre no es posi en marxa la T-Mobilitat”, explica Padrosa.

stats