SETMANA NEGRA NOVA TRAGÈDIA AÈRIA
Efímers Tema del dia 25/07/2014

S’estavella al desert de Mali un avió amb 116 ocupants

Dos pilots mallorquins estaven al comandament de l’MD83 que volava de Burkina Fasso a Algèria. Les restes de l'avió desaparegut han estat trobades a Gossi, una zona de Mali propera a Burkina Fasso

M. Rodriguez / C. Riera
3 min

Barcelona / ParísSetmana tràgica per a l’aviació civil. En tan sols set dies han coincidit tres greus accidents aeris: a l’est d’Ucraïna, a Taiwan i, ahir, al mig del desert de Mali. Mentre no es trobin les restes d’aquest últim avió, en què viatjaven 116 persones, el balanç de 356 morts marcarà aquest juliol com un dels més negres per als vols comercials.

Ahir un aparell propietat de la companyia Switfair, amb seu a Madrid i que operava un vol per a la companyia Air Algérie, va desaparèixer dels radars quan només feia 50 minuts que havia sortit de l’aeroport internacional d’Ouagadougou (Burkina Faso). Era la 1.30 de la matinada de dijous.

La seva destinació era la capital algeriana però no hi va arribar i després d’hores d’incertesa es va certificar que s’havia estavellat. A bord hi anaven 110 passatgers: 51 de nacionalitat francesa, 24 de Burkina Faso i, la resta, de 13 països més. Els sis membres de la tripulació, dos pilots i quatre assistents de cabina, tenien passaport espanyol. Es tracta de dos mallorquins de sa Pobla i Marratxí, tres madrilenys i un basc.

Restes localitzades

Entrada la nit es va confirmar que les restes de l’aparell s’havien localitzat a la regió de Gossi, una ciutat de Mali propera a la frontera a Burkina Fasso. Els residents de la zona desèrtica de difícil accés situada entre Agelhoc i Kidac van explicar a l’agència Reuters que havien sentit fortes explosions i que de seguida en van informar les forces de seguretat.

L’avió sobrevolava aquesta àrea quan el pilot va demanar a la torre de control un canvi de rumb al·legant “mala visibilitat” i “risc de col·lisió amb un altre avió”, va informar en un comunicat l’aerolínia algeriana. En aquell moment, a la zona hi havia “fortes tempestes amb ràfegues de vent potents i una activitat elèctrica important”, segons la cadena La Chaîne Météo, que aixecaven grans quantitats de sorra que comprometien la seguretat. Però des de la cabina no va sortir cap missatge d’auxili o perill real.

L’ombra de la tragèdia de l’MH17 de la Malaysia Airlines va planar tenint en compte que la zona on va caure l’avió és un cau d’insurgents i escenaris de combats entre milicians jihadistes i les tropes franceses. Però tant des de França com des de Burkina Fasso es van afanyar a negar la hipòtesi d’un atac terrorista i fins i tot la de problemes tècnics de l’avió.

Recerca immediata

De fet, l’aparell, un MD83 matriculat l’agost del 1996 i amb capacitat per a 165 persones, havia passat sense problemes un examen de seguretat a Marsella dimarts, un dia abans de l’accident, segons l’agència oficial de seguretat aèria francesa. El director general de l’autoritat aèria francesa, Patrick Gandil, va assegurar que Swiftair era fiable i que “Espanya garantia la supervisió de les seves companyies”.

França es va mobilitzar quan es va donar l’alarma de la desaparició de l’aparell i es va confirmar que el gruix dels passatgers eren ciutadans seus. El govern va convocar un gabinet de crisi i en acabar una reunió d’urgència el president, François Hollande, va assegurar que mobilitzaria “tots els mitjans” civils i militars per trobar l’aparell i que s’hi dedicaria “el temps que faci falta”.

Una mostra de la tenacitat francesa de trobar l’aparell i aclarir les causes de la caiguda és que Hollande va suspendre un viatge previst a les colònies d’ultramar. “Em quedaré a París tant temps com calgui [a esperar les notícies]”, va dir per justificar el canvi de la seva agenda. L’exèrcit francès va mobilitzar gran part dels aparells i del personal militar que té desplegats als països africans. L’operació de recerca l’encapçalen dos avions amb base a N’Djamena, la capital del Txad, que ahir ja van fer els primers vols sobre el terreny. Formen part de l’operació Serval, la missió internacional liderada per França que des del gener de l’any passat intenta frenar l’avanç de les tropes islamistes radicals relacionades amb Al-Qaida i que controlen el nord de Mali. França hi ha destacat uns 1.600 soldats.

Des de l’aeroport burkinià d’on es va enlairar l’avió es va avançar que serà molt difícil que els equips de rescat i mèdics puguin accedir al lloc de la tragèdia. En un comunicat van apuntar també que, a causa de la presència de milicians jihadistes, primer caldria garantir la seguretat a l’àrea i alhora impedir l’accés al personal no autoritzat. Sense esperar ni tan sols a trobar les restes de l’aparell i davant tots els interrogants, les fiscalies de Marsella -la ciutat de destinació d’uns quants passatgers- i de París van obrir una investigació per un suposat delicte d’“homicidi involuntari”. La justícia francesa és competent en aquesta matèria perquè entre els afectats hi ha ciutadans seus. A més, es van designar oficines per atendre psicològicament les famílies.

stats