Publicitat
Publicitat

...a l'enigmàtic antilíder que s'amaga dels micròfons

Com en una partida d'escacs, el PP ha maquinat un enrocament del líder per protegir-lo a pany i forrellat. Així defineix Aleix Cuberes, consultor de comunicació pública, l'estratègia comunicativa -o no comunicativa- de Rajoy. I és que fuig del focus mediàtic tant com pot, mentre la vicepresidenta Soraya Sáenz de Santamaría, "el cavall en posició avançada" que protegeix el rei, dóna la cara.

Els experts ho tenen clar: la manera de gestionar els conflictes que té Rajoy és no aparèixer. "Deixa que altres es cremin en lloc seu i això no ho pot fer", afirma el director d'estudis de ciències de la informació i de la comunicació de la UOC, Lluís Pastor. I és que el seu estil i la seva estratègia, que s'allunya de la que s'atribueix a un autèntic líder capaç d'agafar el toro per les banyes, reflecteix, segons el director de la càtedra lideratges i governança democràtica d'Esade, Ángel Castiñeira, la seva psicologia basada en "la reserva, la prevenció, evitar ensenyar les cartes, no fer públiques les seves opinions i no pronunciar-se".

Un exemple d'aquesta obsessió per no mullar-se va ser dir que estava "disposat a escoltar" la petició del pacte fiscal, una manera "hàbil d'evitar la confrontació sense assumir compromisos". Aquest és, precisament, el mateix estil que va fer servir mentre era cap de l'oposició.

O comuniques o 'et comuniquen'

Però, o comuniques o et comuniquen , adverteix Cuberes. El forat que deixen l'absència d'explicacions l'omple l'espiral sense fre de notícies negatives i això acaba "accentuant" la sensació "d'aïllament" i de "tancament en un búnquer". Així, doncs, Rajoy deixa que siguin els seus ministres els que parlen per ell, assumint-ne els riscos, però quan es veu sense escapatòria i ha de donar la cara davant els micròfons mai improvisa. "Ni tan sols en intervencions breus; sempre va acompanyat del paper amb les notes", recorda Castiñeira, que afegeix que les seves últimes intervencions responen a les d'un "governant acorralat en la força dels esdeveniments, que l'obliguen a rectificar cada dia".

Per què va comparèixer dilluns passat a Génova? "El president només se sent segur a la seu del partit?", pregunta Cuberes. L'equip comunicatiu de Rajoy s'esforça els últims dies a redreçar la imatge del president i per això ha maquinat, segons Pastor, un "bany de lideratges". D'aquí ve, per exemple, el passeig en vaixell de Rajoy amb Angela Markel a Chicago.

Ara bé, el president ha cedit tant de protagonisme a ministres que compten amb un discurs més contundent que els seus missatges i les seves estampes amb líders europeus queden aviat diluïts. "Rajoy és un cafè del quatre, mentre que Montoro i De Guindos ho són del sis o del set", conclou Pastor.

Més continguts de

PUBLICITAT
PUBLICITAT
PUBLICITAT