Especials 10/03/2013

"La mobilització no només passa per internet"

Francisco Polo, director de Change.org, defensa les signatures com una eina més

A.g.m.
2 min
El responsable de Change.org a l'Estat, Francisco Polo, diu que els que fan accions per internet també participen més al carrer.

BarcelonaUn dels elements imprescindibles per a qualsevol mobilització és l'ús de la xarxa, i una de les eines més utilitzades a la xarxa, especialment per a les causes més individuals, és la plataforma de recollida de signatures Change.org. El seu responsable a l'Estat, Francisco Polo, és un veterà de les mobilitzacions per internet. Des del seu blog personal, va impulsar una campanya contra les bombes de dispersió que es va convertir en un èxit. Arran d'això, va fundar la plataforma Actuable, que després s'integraria a la plataforma de referència al món Change.org.

Malgrat aquest currículum, Polo considera que "no s'ha de ser integrista d'internet" i defensa que "l'apoderament de la gent no només passa per internet". De fet, creu que les mateixes signatures que es recullen a través de la seva plataforma "només són el principi o la continuació d'una campanya més gran". Admet, per exemple, que fins que no s'aconsegueix fer el salt als mitjans de comunicació tradicionals no s'exerceix autèntica pressió. "Moltes de les peticions més importants que hem tingut han requerit la col·laboració dels mitjans de comunicació", explica.

Per aquest motiu, Change.org té un departament de comunicació que treballa per als creadors d'algunes peticions: "Ajudem persones que no tenen cap experiència a relacionar-se amb els mitjans perquè puguin tenir entrevistes, explicar el seu cas, i que la seva història sigui més coneguda". És el cas de la dona que es va trobar una targeta de crèdit i la va utilitzar per comprar menjar per a les seves filles. Després que es creés una petició en què es demanava que la indultessin, l'equip de Change.org li va aconseguir entrevistes, el seu cas va sortir a tots els mitjans i es va salvar d'anar a la presó.

L'activisme dels ganduls?

Els crítics defineixen Change.org com un exemple de slacktivism , l'activisme dels ganduls, o de clictivisme , perquè els participants fan un clic i poca cosa més. Polo respon que "no hi ha cap estudi que demostri que la gent que signa peticions online participi menys d'altres accions socials, com participar en una organització o manifestar-se". De fet, segons Polo, "un estudi de la Universitat de Georgetown de finals del 2011 va concloure que les persones que fan accions a través de la xarxa són persones que participen més en accions de participació en organitzacions i moviments".

Recentment Change.org també ha rebut crítiques per falta de rigor en la validació de signatures. Després que El País publiqués els papers de Bárcenas , una petició que demanava la dimissió de Rajoy va trencar tots els rècords de la plataforma i va superar el milió de suports. Des del PP, però també per part d'experts en internet poc sospitosos de simpatitzar amb el partit, es va denunciar que el sistema no garanteix que realment hi hagi un milió de persones al darrere. "Nosaltres hem escollit un mètode que, dins de l'equilibri entre la usabilitat i la fiabilitat, permet que el procés no sigui gaire complicat, però això es compensa amb mesures de de tecció de l' spam -explica Polo-. En aquest cas, estem convençuts que la xifra de signatures reflecteix de manera molt pròxima la realitat".

stats