Efímers 29/07/2016

El transport públic, clau per vehicular el flux de mobilitat de l’aeroport

L’AMB potencia els serveis públics per afavorir uns desplaçaments més sostenibles

Judit Monclús
3 min
El transport públic, clau per vehicular el flux de mobilitat de l’aeroport

A l’estiu, el flux de viatgers a l’àrea metropolitana augmenta. Als passatgers que encara no han començat les vacances i fan els desplaçaments habituals, s’hi afegeixen els turistes que vénen a descobrir la capital catalana i el seu entorn. L’Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB) assumeix el repte de vehicular el gran volum de mobilitat generat al voltant de l’aeroport. Segons Aena, el 2015 van ser 39.711.276 els viatgers que van passar per l’aeroport del Prat, xifra que suposa un increment anual d’un 5,73% respecte al 2014, que va arribar als 37.558.981 viatgers. Per aquest motiu, potenciar l’ús del transport públic és clau per aconseguir reduir la contaminació atmosfèrica i contribuir a la millora de la qualitat de l’aire de la metròpolis.

L’auge de l’Aerobús

La Nadia López és portuguesa. Acaba d’aterrar a la terminal 1 i està fent cua per pujar a l’Aerobús que la portarà a Barcelona, on viu. “Escullo l’Aerobús perquè és el mitjà més ràpid, no fa tantes parades i surt amb més freqüència. Em va molt bé perquè tinc pressa”, assegura, maleta en mà. L’Aerobús es va posar en marxa el 1999, quan l’aeroport només tenia la terminal 2. El 2009 es va inaugurar la T1. “Va ser llavors quan vam fer un salt qualitatiu a l’Aerobús: el servei va passar a ser d’una freqüència de cinc minuts a la T1 i de deu a la T2. Ara és la primera opció de transport públic triada pel 14,3% dels usuaris que han d’agafar un avió”, explica Guillem Alsina, cap de planificació de mobilitat de l’AMB. Més de 5,5 milions de viatgers van utilitzar el servei el 2015, una xifra que duplica la del 2009.

L’Aerobús està integrat per les línies A1 i A2, que surten des de la plaça de Catalunya de Barcelona fins a les terminals T1 -que concentra el 70% dels passatgers de l’aeroport- i T2, respectivament, en només 30 minuts. Realitza dues parades intermèdies d’anada i tres de tornada. El servei, que s’ofereix els 365 dies de l’any, comença a les cinc del matí i finalitza a la una de la matinada. La voluntat és que, en un futur, funcioni 24 hores. “Des de l’any passat, els trenta vehicles que componen la flota de l’Aerobús incorporen accés a wifi gratuït, connexions USB per carregar telèfons mòbils i un sistema de videovigilància amb tres càmeres d’alta definició a cada vehicle”, remarca César Torres, cap d’operacions de SGMT, l’empresa que opera el servei sota la titularitat de l’AMB. Aquestes facilitats fan que l’Aerobús rebi una nota de 8,45 punts sobre 10 a les enquestes de satisfacció dels usuaris. Amb tot, el servei no s’inclou dins el sistema tarifari integrat, per això el preu dels bitllets és de 5,90 euros -amb un cost de 10,20 euros si s’adquireix d’anada i tornada.

Com arribar a l'aeroport del Prat en transport públic

Diversitat de connexions

L’AMB ofereix altres opcions de transport per arribar a l’aeroport. És el cas de les línies regulars diürnes integrades al sistema tarifari -46, L77, L99 i PR1-, que presten el servei habitual i que, any rere any, utilitzen més passatgers, com Joan Torrent, de Ciutadella, que opta per la L99 per arribar a Viladecans. “Em desplaço per estudis i entre tota l’oferta opto pel bus perquè crec que és el millor en la relació qualitat-preu”, opina. Dolors Ferré i Miquel Valldeperas arriben en el mateix vol procedent de Menorca i prefereixen tornar a Sabadell en tren: “L’aeroport està molt ben comunicat però escollim el tren perquè ens deixa davant de casa”.

El febrer passat es va posar en servei el tram de la L9 del metro entre Zona Universitària i les dues terminals de l’aeroport. Segons dades de TMB, en tres mesos va aconseguir 47.000 passatgers diaris. Desglossats per estacions, la que més entrades va registrar és la de la T1 de l’aeroport, amb una mitjana que arriba a les 4.016 de dilluns a divendres. Per cobrir la franja nocturna, l’AMB ha doblat l’oferta per arribar a l’aeroport en transport públic, ampliant el servei de les línies N16 i N17, que han passat dels tres als sis autobusos per línia cada hora. Els vehicles de reforç circulen per l’autovia, cosa que permet als usuaris -turistes, residents a l’àrea metropolitana i treballadors de l’aeroport i les companyies aèries- fer un trajecte més directe.

stats