Societat 17/10/2016

Què hi ha darrere el ‘no em ratllis’?

Aconsegueix amb l’ARA el llibre ‘Educar adolescents... sense perdre la calma’, del psicòleg Jaume Funes

Ara
2 min
adolescents2

Barcelona"Aquest llibre no és cap manual. No és un text d’autoajuda ni una col·lecció de receptes per ser uns bons pares. Sí que es pot convertir en un repertori amable sobre l’educació dels nois i les noies adolescents, per pensar una mica abans o després d’actuar", així descriu Jaume Funes el llibre titulat 'Educar adolescents... sense perdre la calma' (Eumo Editorial), que es podrà aconseguir amb l’ARA per només 11,95 € el dissabte 22 i el diumenge 23 d’octubre.

Funes (Calatayud, 1947) és psicòleg, educador i periodista, i ha dedicat gran part de la seva vida professional als adolescents i els joves. De fet, entre el 2004 i el 2007 va ser adjunt del Síndic de Greuges per a la defensa dels drets dels infants. "Moltes vegades he preguntat als nois i les noies com definirien un adolescent, i entre les seves innumerables respostes crec que la més gràfica de totes va ser la d’aquell noi de 15 anys que es va definir com 'un explorador reprimit'", explica Funes en el pròleg del llibre.

Des del desembre del 2010 'L’explorador reprimit' ha estat el títol de la columna que el psicòleg publica al suplement 'Criatures'. Per a Funes, els adolescents se senten atrets per mons que desconeixen, "amb la curiositat i l’angoixa del descobridor", i amb la inseguretat d’aquells que no tenen cap mapa. "Però també sabent que tenen al darrere una munió d’adults porucs que només pensen a dir 'vigila', 'per aquí no', 'espera', 'compte amb el perill', 'no val la pena arriscar-se'", afegeix.

Al llarg de 192 pàgines, Funes parla del món adolescent i convida els pares a reflexionar sobre aquesta etapa de maduració dels joves, a perdre la por, a saber escoltar i també a preguntar. "He tractat de recordar permanentment que els adolescents no volen estar orfes d’adults, que ens necessiten, que no podem deixar d’educar-los", diu Funes, i afegeix que "necessitem aprendre-ho a fer de manera diferent de quan eren infants submisos".

Els textos estan agrupats al voltant de 10 preocupacions educatives, amb un onzè grup sobre el poder. No es defuig cap tema, "sempre s’hi trobarà una mirada en positiu i cap endavant que apaivagui la imminent desesperació. Un conjunt de reflexions que no obliden en cap moment com és d’entretinguda la vida si tenim un adolescent entre nosaltres", conclou Funes.

stats