Publicitat
Publicitat

TECNOLOGIA

Apple desembarca al centre de Barcelona

Barcelona tindrà des de demà una nova atracció turística: a les 10 del matí Apple obrirà al públic al número 1 del passeig de Gràcia la seva botiga Apple Store número 374, la segona de la ciutat -des del setembre del 2010 n'hi ha una al centre comercial La Maquinista- i la vuitena de l'Estat. També serà la tercera més gran del món, per darrere de les de l'estació Grand Central de Nova York i la del Covent Garden de Londres.

La nova Apple Store Passeig de Gràcia, que és com es diu, té una superfície d'uns 2.500 metres quadrats, distribuïts en tres plantes obertes al públic: a la planta baixa s'hi exposen els productes Apple, amb l'iPhone i l'iPad al capdavant; al subsòl hi ha el programari i els accessoris, i a la planta superior, al voltant d'un balcó que dóna als baixos, la zona de demostracions, formació i atenció al client, inclòs el popular Genius Bar, una barra de 14 metres de llarg on no se serveixen begudes -a les primeres botigues Apple hi donaven aigua mineral Evian- sinó consells i assistència tècnica. Fins i tot hi ha un parell de tauletes baixes on els menuts de la casa poden començar a experimentar amb l'iPad: Apple té clar qui són els seus clients del futur.

A banda d'una variant nova de la característica escalinata de vidre -patentada pel mateix Steve Jobs l'any 2002-, a la nova botiga no hi trobareu res que no hi hagi a les altres 373: els productes de la poma i els seus accessoris exposats sobre mobles de fusta clara, sota l'atenta mirada d'un petit exèrcit de joves venedors -hi treballen uns 300 empleats, un terç de la plantilla total de la divisió Retail d'Apple a l'Estat- que segueixen la consigna de no estressar el consumidor. Però l'empresa fa un ús tan discret com intensiu de la seva pròpia tecnologia: en tots els expositors la informació del producte es presenta en iPads incrustats que mostren les característiques, les especificacions i els preus mitjançant una aplicació a mida -en llengua catalana i castellana- que també permet reclamar la presència d'un venedor per fer-li consultes. Les vendes pròpiament dites es porten a terme amb terminals portàtils que porten a dins un iPod tàctil en què el client signa en pantalla el comprovant de la targeta de crèdit i que imprimeixen el rebut en alguna de les impressores ocultes per la botiga.

El cas extrem és la implantació del sistema EasyPay, que Apple estrena aquesta setmana a l'Estat: si el client no ho vol, no ha de parlar amb cap venedor: pot agafar el producte de la prestatgeria, escanejar-ne el codi de barres amb la càmera de l'iPhone o iPad, pagar-lo amb la mateixa targeta de crèdit que té inscrita per descarregar aplicacions al mòbil i marxar.

El que distingeix la nova botiga és la ubicació, al cor de Barcelona i en una zona molt concorreguda pels turistes, que segurament seran un percentatge significatiu dels compradors. Els detalls arquitectònics fan gairebé inevitable entrar-hi a xafardejar. Però a diferència de moltes botigues emblemàtiques de les artèries comercials de les grans capitals, les d'Apple són màquines de vendre, i molt eficients: el comprador mitjà d'una Apple Store s'hi deixa en cada visita el doble de diners que el d'una altra cadena comercial de gran èxit, Ikea, i la facturació per empleat dels establiments de la poma es gairebé un 50% més que a les populars botigues sueques de decoració. Una altra dada: els ingressos per metre quadrat de les Apple Store són 17 vegades més alts que el mitjà de les cadenes comercials dels EUA.

L'èxit d'Apple és indiscutible: l'empresa no té clients sinó fans. Molts passaran aquesta nit fent cua al carrer per ser demà els primers a entrar a la nova botiga. Probablement no trigaran gaire a canviar el nom a la cantonada de la plaça Catalunya amb el passeig de Gràcia: fins ara és "la d'El Corte Inglés", però porta camí d'acabar sent "la de la botiga Apple".

Més continguts de

PUBLICITAT
PUBLICITAT
PUBLICITAT