INFRAESTRUCTURES
Societat 22/07/2015

Aprovada la llei de finançament de transport públic que permet la T-Mobilitat

La nova llei determina les fonts de finançament del transport públic català, les tarifes i les taxes

Efe
2 min
Descarrila un vagó a l’estació de la Vall d’Hebron de la línia 5 del metro

BarcelonaEl ple de Parlament ha aprovat avui la llei de finançament del sistema integrat del transport públic de Catalunya, que regula les formes amb què es finança aquest sistema, a través d'aportacions institucionals i impostos, a més d'implantar la integració tarifària i preveure la T-Mobilitat.

La llei, que va començar a ser tramitada com una proposició de llei d'ICV-EUiA i posteriorment va ser consensuada, ha estat aprovada globalment per unanimitat, encara que CiU i PPC han impedit que prosperés un punt concret que preveia un recàrrec a l'impost sobre estades turístiques per finançar el transport públic.

El grup del PPC ha votat en contra, també, de tota la secció de la llei en la qual s'especifiquen els tributs i taxes que contribuiran a finançar el transport públic, però la resta de partits hi han votat a favor, amb la qual cosa ha estat aprovada.

La nova llei determina les fonts de finançament del transport públic català, que bàsicament són les aportacions institucionals mitjançant contractes-programa, les tarifes i també les taxes i impostos que gravin la contaminació atmosfèrica produïda per vehicles de motor en desplaçaments privats.

L'articulat de la llei regula la integració tarifària i els títols de transport, a més d'obligar a implantar un únic sistema de pagament integrat per desplaçament que inclogui transbords i afavoreixi la intermodalitat.

Aquesta serà, precisament, la base legal sobre la qual se sustentarà la futura T-Mobilitat, una targeta integrada amb preus adaptats a cada usuari en funció del nombre de viatges i altres circumstàncies personals com l'edat o si està desocupat o no.

El diputat d'ICV-EUiA Salvador Milà ha definit el text com "una llei de país", i ha subratllat que la llei fixa que el sistema de tarifació ha de seguir sent "de titularitat i gestió pública".

Sobre les reticències que han expressat alguns diputats al fet que l'usuari hagi de cedir dades personals a les empreses de transport, o bé a l'entitat gestora de la T-Mobilitat, Milà ha recordat l'article que especifica que "les dades no poden ser cedides a entitats privades, i estaran subjectes a la llei de protecció de dades".

stats