EDUCACIÓ PRIMÀRIA
Societat 15/06/2012

Aprovat en llengua i matemàtiques

El nivell de llengua i matemàtiques a primària ha millorat. En català, el fracàs gairebé arriba a l'objectiu de la UE, del 15%. El Govern considera assolides les competències bàsiques i elevarà l'exigència el curs que ve.

Sònia Sánchez
2 min
QUATRE ANYS D'AVALUACIÓ EXTERNA
 La prova de competències bàsiques en llengües i matemàtiques als alumnes de sisè de primària (com aquests de l'escola Joaquim Ruyra de Barcelona) ha tancat un cicle aquest 2012. Després de quatre anys, la millora dels resultats i l'adaptació dels centres al tipus de preguntes fa que el Govern s'hagi decidit a canviar el model d'examen el curs que ve.

BARCELONA.Del 24,2% de suspensos en català que es van detectar el primer any que la Generalitat va fer una prova externa a tots els alumnes de sisè de primària (2009), s'ha baixat, en quatre anys, al 15,8%. Un salt substancial que s'ha produït majoritàriament en l'últim any, ja que l'any passat encara hi havia un 22,6% d'alumnes que suspenien.

Així doncs, el nivell de català dels alumnes de primària ha pujat fins a assolir pràcticament l'objectiu educatiu de la Unió Europea (UE), que fixa un màxim del 15% de fracàs escolar. Però no es pot cantar victòria. "Tant de bo hi hagués hagut un canvi tan gran en quatre anys, però també s'explica perquè quan professors i alumnes repeteixen quatre vegades el mateix tipus d'examen aconsegueixen adequar-se al que els demana la prova", va explicar el president del Consell Superior d'Avaluació del Sistema Educatiu, Joan Mateu. A més, les xifres de la resta de matèries encara superen el límit europeu. En el cas de la llengua castellana s'ha produït una millora important -tot i que inferior a la del català-, i s'ha passat d'un 27,4% de suspesos el 2009 a un 19% aquest any.

L'anglès és l'única assignatura que ha empitjorat respecte a l'any passat. Un 27,4% dels alumnes l'han suspès, força per sobre del 21,8% del 2011. Mateu va atribuir aquesta davallada al fet que l'apartat oral de l'examen -en què els nois havien d'escoltar tres cops una conversa i respondre a unes preguntes- aquest cop no va incloure imatges que acompanyessin la pregunta. Uns dibuixos que sembla que van donar massa pistes als alumnes en les edicions passades. Amb tot, la tendència global de millora detectada en aquests quatre anys d'avaluació ha portat el Govern a donar per assolides les competències bàsiques en llengua i matemàtiques. Això, sumat al fet que les escoles s'hagin adaptat al tipus d'examen, ha fet decidir a canviar el model de prova per al curs que ve.

De fet, la conselleria també està preparant una reordenació del currículum de primària per al curs vinent, de la qual només es va avançar que elevarà el nivell d'exigència. Els exàmens de l'any que ve s'elaboraran en consonància amb aquestes noves exigències i avaluaran "no només les competències bàsiques sinó les òptimes", va dir Rigau. Així, es diferenciaran els alumnes en quatre nivells (baix, mitjà, alt i excel·lent), en lloc dels tres nivells actuals.

En l'avaluació del 2012 s'han diferenciat per primer cop els resultats dels alumnes repetidors. Ha servit per constatar "que la repetició no és una bona metodologia pedagògica", diu Mateu. El percentatge de suspesos és en tots els casos molt més alt entre els repetidors que a la resta: 59% en anglès i 48% en castellà.

stats