Publicitat
Publicitat

Empresaris, persones que han superat una malaltia o 'coachs' s'apunten a escriure llibres d'autoajuda

Apuntar-se a la carta guanyadora

Les editorials han trobat un filó en aquest sector i són moltes les que editen col·leccions d'aquest gènere o que, fins i tot, treballen en exclusiva amb aquest gènere. El boom editorial dels llibres d'autoajuda a Espanya comença als anys 90, però als Estats Units aquests llibres són referència des dels anys 60. Darío Rosa, llibreter d'Excellence, explica: "El problema és que en aquest sector s'afegeix tot al mateix sac i caldria veure què és autoajuda. Tenim llibres de management i gestió empresarial, a partir d'experiències personals, tenim llibres de salut, com El método Dukan (és un llibre d'autoajuda? Ho és un llibre que t'explica com algú ha superat una malaltia?), i després tenim els llibres més espirituals o els de psicologia pràctica, que són aquells que tothom identifica clarament com d'autoajuda i que molt sovint contenen la paraula feliç o felicitat en el títol".

Francesc Miralles comenta: "L'autoajuda és un terme molt ampli que engloba molts llibres. Ha existit sempre, però, en aquest sac, hi trobem des d'aforismes de Buda fins a llibres més senzills de psicòlegs o coachs . Però cap llibre d'autoajuda fa mal". Miralles apunta que els redactors d'autoajuda solen ser persones molt professionals que contrasten totes les dades. "Refregim informació i sovint aquests refregits tenen més lectors perquè són lectures més fàcils i pròximes", apunta. Quan es critica que tots els llibres d'autoajuda parlen i proposen el mateix, Miralles assenyala que "ha canviat l'embolcall del món en què vivim, però les coses que ens angoixen segueixen sent les mateixes des del temps del grecs: por de la mort, por d'envellir, de no ser estimat, de no ser reconegut". "Si fem una panoràmica veiem que es toquen diferents temes, però que es repeteixen amb el temps. Adaptats als nous temps. Ara donem els mateixos missatges amb exemples actuals, però no s'han trobat respostes diferents", precisa. Rosa no és tan optimista i fa aquest raonament: "És cert que alguns títols poden portar a engany. Els grans gurus de l'autoajuda són sobretot els grans mestres de l'autopromoció, són uns venedors magnífics. Només cal veure algun dels tallers que organitzen. Són uns comercials meravellosos. Però generalment la gent té capacitat d'autocrítica i com més llegeixes, més aprens a agafar distància".

Aquest és un sector amb una tendència molt gran a l'explotació. Quan un llibre sobre un tema té èxit, automàticament se'n publiquen 400 més sobre el mateix tema. Però Darío Rosa precisa: "Això no garanteix que es venguin. La gent no és beneita i només els que aporten alguna cosa de veritat acaben tenint èxit".

Més continguts de