Publicitat
Publicitat

CANÇÓ D'AUTOR

Arrenca el BarnaSants més plural

La presentació de l'últim treball de Pau Alabajos avui a L'Auditori dóna el tret de sortida a la nova edició d'un festival BarnaSants cada cop més obert en la seva manera d'entendre la cançó d'autor.

En la seva setzena edició el BarnaSants, baluard de la cançó d'autor, programarà més de cent concerts, però el seu director, Pere Camps, afirma: "Podrien haver estat 200, però ni hi havia dies ni hi havia locals". De dies, n'hi ha: el BarnaSants arrenca oficialment aquesta nit -després d'una prèvia dissabte 22 protagonitzada per Kiko Veneno al Teatre Principal de Badalona- i s'allargarà fins al 14 d'abril, data simbòlica -la de la proclamació de la Segona República- amb què el festival vol posar fi a totes les seves edicions a partir d'ara. I de locals també n'hi ha: el BarnaSants escamparà la seva programació en vint sales diferents repartides en dotze municipis, la majoria de l'àrea metropolitana de Barcelona, però també a Girona, Terrassa, Vila-seca i Alcoi. Però el festival vol servir d'aparador del panorama actual de la paraula cantada, i vol ser un aparador com més gran, millor. "Si jo pensés en la taquilla programaria trenta concerts -afirma Camps-, però l'objectiu del BarnaSants és que tothom tingui un espai per presentar les seves propostes".

Per al director, el festival té "vocació de representar la pluralitat de la cançó d'autor", i és en aquest sentit que cada vegada el BarnaSants entén la cançó en un sentit més ampli, més enllà dels estils. En l'edició d'aquest any del certamen hi caben des de propostes de cançó canònica, amb clàssics del gènere com Luis Eduardo Aute (4 de març, Auditori de Girona), Javier Krahe (5 de febrer, Luz de Gas), Ismael Serrano (18 de març, Palau de la Música) i Joan Amèric (14 d'abril, L'Auditori), a renovadors del llenguatge com Refree (28 de gener, L'Auditori) i Erm (2 de febrer, Harlem Jazz Club). També hi caben formacions lluny de l'arquetipus del cantautor com a artista en solitari (Els Amics de les Arts, 29 de gener, Teatre Principal de Badalona; Arthur Caravan, 27 de febrer, Auditori Barradas) i hi caben cantants (Beth, 30 de gener, Auditori Barradas; 4 de març, Teatre Auditori de Sant Cugat); i hi cap una artista del món del hip-hop com Mala Rodríguez (4 de març, Teatre Principal de Badalona) i una renovadora de la copla com La Shica (17 de febrer, Luz de Gas).

Homenatges als que no hi són
Al llarg de la seva abundant programació el BarnaSants tindrà temps de recordar José Antonio Labordeta, Mario Benedetti i Marisa Sannia, desapareguts durant els últims anys. L'homenatge més emotiu serà el dedicat a Labordeta, mort el 19 de setembre passat. El BarnaSants el recordarà amb dos concerts, un a la seva Saragossa natal i un altre a l'Atrium de Viladecans (10 d'abril), en què reunirà alguns dels cantautors aragonesos que, com Labordeta, un habitual del BarnaSants, han passat pel festival en les seves quinze edicions, entre els quals hi ha Joaquin Carbonell, Ángel Petisme, Gabriel Sopeña, Carmen París, María José Hernández i Eduardo Paz (ex-La Bullonera).

L'homenatge més dilatat en el temps serà el que el festival dedicarà al poeta uruguaià Mario Benedetti (1920-2009) i que servirà d'excusa per dedicar part de la programació a la cançó d'autor uruguaiana. Entre el 3 i el 12 de febrer, set cantautors del país llatinoamericà (Jorge Drexler i el seu germà petit, Daniel Drexler, Samantha NavarroDiego Kuropatwa, Rossana Taddei, Ana Prada i Daniel Viglietti) passaran pel festival. I com a part del seu repertori, cadascun s'ha compromès a estrenar un parell de cançons en què o bé posaran música a poemes de Benedetti, o bé el recordaran. La cançó occitana també tindrà el seu espai, entre el 10 i el 18 de març, amb un cicle protagonitzat per quatre cantautors que fan servir la llengua d'oc.

Per acabar, el BarnaSants tambérecordarà Marisa Sannia (1947-2008), figura clau de la cançó en llengua sarda. L'homenatge reunirà sobre l'escenari Ester Formosa, Elena Ledda i Andrea Marzi, que cantaran el repertori de Sannia, a qui Formosa, impulsora del projecte, va adaptar en dues cançons del seu àlbum Època (2003). De fet, va ser arran d'això que Formosa va tenir l'oportunitat de conèixer Sannia en persona, i tenien intenció d'actuar juntes a Catalunya, però la mort de Sannia ho va impedir.

Una programació amb més d'un centenar de concerts pot fer una mica de vertigen, així que destaquem deu dels concerts imprescindibles de la setzena edició del BarnaSants: Pau Alabajos
27 de gener, L'Auditori
El cantautor valencià és l'encarregat d'inaugurar el BarnaSants. Hi presentarà el tercer disc, Una amable, una trista, una petita pàtria (2011), i ho farà tocant la guitarra amb l'eslògan "Aquesta màquina combat el feixisme" que apareix en un dels cartells del festival. D'aquesta manera el BarnaSants alhora ret homenatge al cantautor nord-americà Woody Guthrie -que duia un missatge similar a la seva guitarra- i vol recordar el 75è aniversari de l'aixecament feixista que va conduir a la Guerra Civil. La guitarra del BarnaSants, però, és combativa però més políticament correcta que la de Guthrie, que matava feixistes.

Refree
28 de gener, L'Auditori
Un dels grans reclams de casa nostra que inclou el festival és l'estrena en directe de Matilda , l'últim disc de Raül Fernandez amb el seu projecte en solitari, Refree, publicat a finals de l'any passat. Un treball en què aquest renovador de la cançó alimenta el seu pop amb influències de la música culta i experimental com la música contemporània i els sons trobats.

Quilapayún
1 de febrer, Palau de la Música
La veterana formació de Xile, formada el 1965 i establerta a París, porta al Palau de la Música la seva reivindicació de la tradició musical del seu país, una aposta que els va convertir en símbol de la identitat xilena.

Erm
2 de febrer, Harlem Jazz Club
El nom d'aquest cantautor barceloní que cultiva el gènere del pop no fa justícia a la seva fèrtil proposta de pop elegant amb tocs d'electrònica de dormitori. Presentarà el seu tercer àlbum, L'home que gira (2010), produït per Arnau Vallvé (Manel, Estanislau Verdet).

Espaldamaceta
3 de febrer, Auditori Barradas
El cantautor tarragoní té una de les propostes més personals del panorama català: una cançó dolorosa, intensa i despullada, que interpreta acompanyant la veu només per una guitarra amb cordes de niló. Defensarà les dues entregues del díptic Miedo al silencio (2010).

La Mala Rodríguez
4 de març, Teatre Principal de Badalona
La reina del hip-hop espanyol porta la seva Dirty bailarina (2010) al BarnaSants evidenciant l'obertura de mires del festival, que gràcies a la Mala esdevé també el festival de la paraula rimada. Una segona oportunitat per als que se la van perdre a la Sala Apolo.

Juan Perro
5 de març, Teatre Joventut
Santiago Auserón defensa el nou disc de Juan Perro, Río Negro , previst per a l'1 de febrer i que abans haurà fet córrer pel Palau de la Música. El blues i la música de Nova Orleans han estat les seves influències.

Pla i Comelade
12 de març, Teatre Joventut
Després d'estrenar-se al festival Temporada Alta de Salt i de passar pel Teatre Lliure, el BarnaSants ens dóna una altra oportunitat de gaudir de l'espectacle conjunt d'Albert Pla amb Pascal Comelade al voltant del món dels somnis.

Sanjosex
13 de març, Auditori Barradas
El bisbalenc continua amb la llarga gira de presentació del seu últim treball, Al marge d'un camí (2010). A hores d'aras, però, el directe pot ser un banc de proves de cara al seu proper treball, així que més val estar atents.

Nacho Vegas
18 i 19 de març, L'Auditori
El plat fort del festival: l'estrena del nou treball de Nacho Vegas, La zona sucia (títol inspirat en el món de la Fórmula 1), en dues dates consecutives a la sala 2 de L'Auditori. El disc, el cinquè que publica en solitari i previst per al 14 de febrer, té un so més acústic, està ple de teclats i de cançons capaces d'esgarrinxar l'ànima, encara que Vegas s'acompanyi de vegades d'un cor infantil .

Més continguts de