Publicitat
Publicitat

SALUT

"Podeu netejar-li la ferida, sisplau?": Atendre grans cremats a distància

Vall d'Hebron impulsa un projecte de telemedicina per a pacients amb cremades d'alta complexitat en el marc del programa Innòbics

Innòbics, el programa d’ innovació oberta de l’Institut Català de la Salut ( ICS), compleix un any. L’objectiu és que prop dels 40.000 professionals que treballen a l’ICS puguin presentar idees per millorar l’atenció sanitària al ciutadà. Més de 1.400 professionals ja han presentat més de 150 idees, una vintena ja s’han validat i s’han aprovat 5 projectes, un dels quals l’atenció telemàtica a grans cremats des de l’Hospital Vall d’Hebron.

Innòbics pretén innovar en l’organització, els serveis i els processos d’atenció "de baix a dalt", ja que les idees i els projectes sorgeixen dels mateixos treballadors. "Telecremats és un exemple del que és la innovació. La innovació pot sorgir d’un grup de recerca però moltes vegades també sorgeix de la pràctica clínica, del dia a dia, i de persones anònimes que creuen que hi ha coses que es poden fer per millorar l’assistència, la qualitat o fins i tot una nova manera de tractar els malalts", diu Joan Pere Barret, cap del servei de cirurgia plàstica i cremats de l’Hospital Vall d’Hebron. En aquest cas, la plataforma de teleassistència Telecremats neix de la iniciativa de Barret i de Carlos Moreno, supervisor d’infermeria de la unitat de cremats. "Vam veure la necessitat de tractar els pacients a distància perquè molts arribaven a urgències, amb esperes i retards, i un cop diagnosticats vèiem que haurien pogut ser atesos en el seu lloc de residència", explica Moreno.

La consulta telemàtica és una comunicació encriptada que garanteix la confidencialitat de dades del pacient. La imatge és de primera qualitat. No és ni WhatsApp ni Skype. A una banda hi ha el pacient al seu centre de referència i a l’altra Barret i Moreno, que poden veure a la pantalla de l’ordinador el pacient i moure la càmera a la seva voluntat per veure de prop les ferides. La qualitat de la imatge permet fer el diagnòstic i la indicació del tractament amb precisió. "Ens dona la mateixa qualitat que si estiguéssim allà amb els nostres ulls. No s’ha produït ni una errada", diu Barret. "Podeu netejar-li una mica la ferida, sisplau?", "si premeu la ferida es torna blanca?", "et fa molt de mal quan et netegen la ferida?". A distància, els professionals poden donar indicacions o fer preguntes com farien a la consulta presencial.

La medicina del futur

"És una innovació mixta de producte tecnològic i de procés", indica José Jerónimo Navas, responsable d’innovació de l’ICS. No només es redueixen els trasllats dels pacients, també dels familiars. "Es redueixen costos i molèsties i s'eviten ingressos innecessaris», afegeix Navas. "Fa el sistema més sostenible i augmenta la qualitat perquè els pacients valoren que els puguem atendre  sense moure’s de casa", argumenta Barret.

De moment s’està atenent de forma telemàtica pacients de l’Hospital Verge de la Cinta però l’objectiu és estendre-ho a altres hospitals de l’ICS del territori, començant per Girona. Ara s’està utilitzant per tractar cremats però també es podria estendre a altres especialitats. "El 60% dels casos tractats amb telemedicina no van necessitar venir a Vall Hebron però van ser tractats per Vall Hebron. És la medicina del futur", indica Barret.

Els altres projectes seleccionats per Innòbics és el projecte Indi, per atendre la depressió major des de l’atenció primària. Un altre és l’aplicació d’un algoritme informàtic per a la detecció precoç de les immunodeficiències primàries a l’atenció primària. També hi ha projectes de teledermatologia i d’atenció neonatal individualitzada.

Més continguts de