Publicitat
Publicitat

NOVA MOSTRA DE CINEMA A BARCELONA

De les ruïnes del BAFF sorgeix Cinemart, que reivindica el cinema d'autor

Festivals de cine: renovació obligada

En plena crisi del sector d'exhibició audiovisual, els festivals de cinema reivindiquen la seva funció cultural i econòmica, en un panorama incert que convida a renovar-se o desaparèixer.

Dotze edicions portant a Barcelona el millor cinema asiàtic i descobrint cinematografies tan exòtiques com les de les Filipines o el Vietnam no garanteixen la supervivència en la jungla del circuit cultural barceloní. Fruit sobretot de discrepàncies entre els seus organitzadors i d'un escenari econòmic hostil, el BAFF va finalitzar la seva història fa uns mesos. Carlos R. Ríos, un dels seus directors, és ara al capdavant de Cinemart, un festival internacional de cinema d'autor que se celebrarà a principis de maig a Barcelona.

Diu Ríos que la mostra "és una evolució, una continuació de la voluntat de sempre per difondre el cinema d'autor a Barcelona i apropar als espectadors les obres que circulen pels festivals i que aquí mai no arriben". Per a la primera edició anuncien una retrospectiva de Guy Maddin, la primera a Catalunya de l'autor canadenc. Aquestes dies, però, ja presenten als cinemes Verdi Park un tast de la programació, una mostra de set títols, entre els quals destaquen Tournée , de Mathieu Amalric, premi al millor director a Cannes; Tokyo Sonata , del prestigiós Kiyoshi Kurosawa, i Sound of noise, dels suecs Ola Simonsson i Johannes Stjärne Nilsson.

Vulnerables La del BAFF no és l'única baixa en les files dels festivals. Mostres importants com el MICEC i el DiBA no s'han celebrat aquest any. "Els festivals de cinema són molt fràgils", comenta Aurora Moreno, directora de promoció i difusió de l'àrea audiovisual de l'Institut Català d'Indústries Culturals (ICIC). "Tret de Sitges i l'In-Edit -continua Moreno-, la majoria són molt dependents de les subvencions i això els fa molt vulnerables. Des de l'ICIC se'ls va voler enfortir donant suport a la creació de la Coordinadora de Festivals de Cinema". Cristian Pascual és el nou president d'aquesta entitat, que aquesta setmana ha fet unes jornades de formació i debat al FAD. "La situació dels festivals de cinema és preocupant -diu Pascual-. L'Administració no fa plantejaments a mitjà termini i els festivals van de bòlit i treballen a cegues sense saber quins seran els seus recursos".

Moreno respon que entén la queixa, però "el funcionament administratiu és com és". "Els pressupostos -continua- es fan anualment i els compromisos s'han d'adaptar a aquesta realitat. Els festivals necessiten renovar-se, especialment en un context de crisi".

Pascual és també el director de l'In-Edit, que en la darrera edició va incrementar en un 20% la venda d'entrades. "El nostre model encara té corda -afirma-. No ens plantegem modificar-ne la columna vertebral, però sí créixer en els marges: més concerts, el mercat de documentals i, més endavant, formació".

Més continguts de