INFRAESTRUCTURES

El projecte de la L1 a Badalona es reprèn després d’una dècada

El metro arribarà a barris com Montigalà el 2025 i el Govern preveu que la T4 del tramvia acabi al port

La línia 1 del metro acaba a Fondo, a Santa Coloma de Gramenet, i s’allargarà fins a Badalona amb cinc noves estacions el 2025. / CRISTINA CALDERER

L’històric projecte d’allargament de la línia 1 del metro es reactivarà a Badalona després de quasi 10 anys aparcat. L’ampliació passa per construir cinc noves estacions a la ciutat, que beneficiaran sobretot els barris del nord com Montigalà, Lloreda i Sant Crist, i la línia s’allargarà fins a connectar amb l’estació de Rodalies del municipi. Perquè comencin les obres encara caldrà esperar uns anys, fins al 2020, i el Govern preveu que l’ampliació estigui acabada entre el 2024 o el 2025. El projecte informatiu ja és públic per rebre al·legacions i el constructiu s’enllestirà a la primavera. Ho va anunciar ahir el conseller de Territori i Sostenibilitat, Josep Rull, que va assegurar que ara sí que hi ha el consens perquè tiri endavant.

L’arribada de la línia 1 a la ciutat es va anunciar per primer cop el 2010, però posteriors desavinences entre la Generalitat, de CiU, i el govern de Badalona, del PSC, van deixar aturat i per refer el projecte informatiu. La crisi econòmica tampoc va ajudar que el projecte s’obrís pas i va continuar aparcat durant la legislatura següent, amb Xavier García Albiol d’alcalde. Segons Rull, el govern del PP al municipi “no ho va considerar prioritari”.

L’alcaldessa de Badalona, Dolors Sabaté, va donar ahir valor a la represa d’un pla important per a la ciutat. “Celebrem que hi hagi passos concrets i no fum per aconseguir millores en el transport per a la ciutadania”, va dir. Sabater va lamentar el “dèficit” que arrossega Badalona pel que fa a infraestructures de transport, malgrat ser la tercera ciutat més gran del país.

L’ampliació de la línia 1 del metro costarà uns 450 o 500 milions d’euros, segons els càlculs del departament de Territori i Sostenibilitat. La primera fase allargarà l’actual final de línia a Fondo -a Santa Coloma de Gramenet- i construirà dues estacions, la de Montigalà Centre i la de Llorera-Sant Crist. També estan previstes unes noves cotxeres i tallers, i tot plegat suposarà una primera fase de 260 milions d’inversió. La resta, fins als prop de 500 milions, es destinarà a construir les estacions de Bufalà, Badalona Pompeu Fabra -connectarà amb l’actual L2 del metro- i Badalona Rodalies, que connectarà amb la Renfe.

La complexitat de les obres -es faran en superfície i no amb tuneladora- fa que difícilment es puguin escurçar els terminis, va explicar ahir el secretari d’Infraestructures, Ricard Font. El metro travessarà un tram de quatre quilòmetres amb barris molt poblats i s’haurà d’estudiar bé amb l’Ajuntament com s’estructuren les fases dels treballs, va reconèixer.

40.000 viatgers diaris

Un cop entri en funcionament tot el tram badaloní, la captació estimada de nous passatgers a la L1 del metro s’acostarà als 40.000 diaris, segons el Govern. La demanda de transport públic continua i continuarà els pròxims anys en una tendència a l’alça. Per això les inversions a la ciutat són crucials, segons va recordar l’alcaldessa.

Badalona engegarà encara un segon projecte de millora del transport públic de cara al 2020: l’arribada de la línia T4 del tramvia al port de la ciutat. El perllongament del Trambesòs connectarà la riba badalonina amb l’estació de Sant Adrià de Besòs -actual final de línia- en un trajecte d’1,7 quilòmetres que captarà uns 3.000 viatgers diaris. Les obres costaran uns 30 milions d’euros i beneficiaran, entre d’altres, la zona portuària en transformació de la ciutat, tal com va destacar ahir el primer tinent d’alcalde, Oriol Lladó.

L’Associació per la Promoció del Transport Públic es mostra escèptica amb els terminis del projecte de la L1 després del primer intent frustrat per engegar les obres el 2010. “Estem en una fase molt inicial i s’haurà de veure quan s’acaba licitant perquè comencin les obres”, va explicar ahir a l’ARA el president de l’associació, Ricard Riol.

Malgrat no veure amb mals ulls l’ampliació de la L1 a la ciutat, va subratllar que en matèria d’infraestructures hi ha una urgència molt gran per culminar el tram central de la L9 a Barcelona. “Ara mateix és la baula més important del transport subterrani i calen calendaris i un finançament clar per abordar-ho”, va alertar. Ampliar la L1 sense treballar en paral·lel per connectar els ramals nord i sud de la L9 no té sentit, segons Riol. El tram central de la 9, va recordar, és clau per descongestionar les actuals L5 i la mateixa L1, que amb l’allargament guanyarà viatgers per força.

Més continguts de