Societat 24/12/2014

Barcelona posa en marxa el Centre de Resposta Telefònica per atendre denúncies relacionades amb pisos turístics

Durant la primera setmana s'han rebut onze trucades, de les quals dues estan relacionades amb aquest tipus d'allotjaments

Acn
3 min

BarcelonaL'Ajuntament de Barcelona ha posat en marxa el nou Centre de Resposta Telefònica especialitzat a atendre les denúncies dels ciutadans afectats per les molèsties derivades de males pràctiques en els Habitatges d'Ús Turístic. La mesura pretén donar una atenció preferent als problemes de convivència que puguin generar aquest allotjaments. Els barcelonins amb queixes vinculades a aquest tipus d'habitatges han de trucar al 092, des d'on es comprovarà si el pis té llicència i es demanarà al gestor que resolgui la incidència immediatament. Si aquest no respon, pot derivar en la suspensió de l'habitatge. En la primera setmana s'han rebut onze trucades, dues d'aquestes relacionades amb pisos turístics.

Aquesta nova mesura que s'emmarca en el Pla d'Ordenació d'Habitatges d'Ús Turístic que l'ens municipal va impulsar el passat mes de maig, té com a objectiu donar una atenció preferent als problemes de convivència i perseguir l'activitat no legalitzada respecte dels pisos turístics.

Tal com ha explicat el tinent alcalde d'Hàbitat Urbà, Antoni Vives, el nou 'call center' s'integra en els serveis municipals de recepció de trucades del 092, 080 i 010, de manera que els ciutadans no han de trucar a un telèfon específic per comunicar queixes relacionades amb habitatges turístics.

Els barcelonins amb queixes vinculades al soroll en aquest tipus d'allotjaments han de trucar igualment al 092 i l'operador s'encarregarà d'activar el protocol específic, ja que està coordinat amb la Guardia Urbana. Quan es rep una trucada relacionada amb aquesta problemàtica la queixa es deriva al nou centre de resposta que comprova si l'adreça indicada correspon amb un habitatge turístic.

Aleshores es comprova si aquest allotjament té llicència a la base de dades municipals. L'operador es posa en contacte amb el gestor perquè actuï de forma immediata i resolgui la incidència o molèsties que ha provocat la queixa veïnal. Si el gestor no atén la demanda o no està disponible al telèfon 24 hores que ha de tenir habilitat, es procedirà a obrir-li un expedient. Si aquest incident, que el gestor no respongui al telèfon, es repeteix dues vegades més en dies diferents, pot derivar en la suspensió de l'habilitació.

Només dues trucades relacionades amb pisos turístics durant la primera setmana

En la primera setmana de funcionament, s'han rebut un total d'11 trucades vinculades a queixes per soroll en habitatges, de les quals només 2 corresponen a habitatges d'ús turístic amb llicència. En aquests dos casos, s'ha iniciat el procediment d'inspecció per concloure, en cas de reiteració, amb l'obertura del procediment disciplinar contra el promotor.

Dins del Pla d'Inspecció d'Habitatges d'Ús Turístic que l'Ajuntament va posa en marxa farà uns mesos, Vives ha explicat aquest dimecres que l'ens municipal ja ha reforçat el cos d'inspecció municipal, tal com va anunciar al setembre, per tal de doblar el nombre d'efectius de la ciutat i passar dels 60 inspectors a un total de 120.

En concret, la Unitat Central de Disciplina ja ha incorporat 32 efectius que centren els seus esforços en tres campanyes. D'una banda, continuen el repàs exhaustiu iniciat al barri de la Barceloneta on des de l'última setmana de novembre s'han realitzat 1.555 inspeccions per repassar els habitatges denunciats pels veïns. També han realitzat 764 inspeccions en habitatges de Ciutat Vella. Del total d'aquestes accions, s'ha explicat que el 90% dels pisos estan buits.

A més, aquest reforç d'efectius també s'encarrega de revisar la normativa dels establiments de souvenirs i de la nova regulació de terrasses que entrarà en vigor l'1 de gener.

Els 28 inspectors pendents d'incorporar per tal de completar el reforç de la inspecció està previst que se sumin el mes de febrer a la plantilla dels Districtes per reforçar la tasca de disciplina, que està descentralitzada.

Pla de xoc a l'Eixample

El Districte de l'Eixample ha estat duent a terme l'últim any, des del novembre del 2013, un pla de xoc per a garantir la convivència entre veïns i aquests tipus d'allotjaments. Ha revisat un total de 1.545 comunicats d'habitatges d'ús turístic per comprovar que compleixen la normativa. D'aquests, 141 estan en tràmit de ser deixats sense efecte.

En aquest període, la inspecció ha aconseguit que 3 habitatges d'ús turístic sense habilitació hagin cessat la seva activitat i ha incoat altres 7 expedients sancionadors per problemes de convivència i manca de llicència que actualment estan en tràmit.

El districte ha rebut 757 queixes per part dels veïns. En el 60% dels casos no es tractava de pisos turístics. Actualment a l'Eixample hi ha 4.607 habitatges amb llicència d'activitat per actuar com a habitatge d'ús turístic.

stats