Societat 05/03/2013

Barcelona endarrereix fins a la tardor la posada en marxa de cinc noves línies de la xarxa de bus

El gran autobús biarticulat de 24 metres que recorrerà la Gran Via funcionarà, finalment, al maig

Maria Ortega
2 min

BarcelonaTot i que s'havia anunciat que la nova xarxa de bus de Barcelona, que té des de l'octubre cinc línies en funcionament, n'estrenaria cinc més a la primavera, aquesta ampliació es posposarà, finalment, a la tardor. L'Ajuntament vol acabar de fer millores als traçats que ja té en funcionament, per tal de millorar-ne la velocitat comercial, abans d'incorporar-ne de nous. De manera que aquests dies es duran a terme canvis, com ara la sincronització semafòrica, perquè els autobusos de la nova xarxa guanyin en freqüència de pas. Pels volts del novembre, entraran en funcionament cinc noves línies: tres d'horitzontals i dues de verticals.

La línia H8 connectarà Collblanc i la Maquinista seguint la referència de l'actual línia número 15, però prolongada fins al districte de Sant Andreu. L'H10 anirà, també en horitzontal, de Collblanc a la Pau i substituirà les actuals 43 i 44. L'H16 naixerà al Paral·lel i morirà a Diagonal Mar, i serà el punt on desembocaran el conjunt de línies verticals de la xarxa.

Pel que fa als eixos verticals, s'estrenarà la V3 entre Zona Franca i Sarrià (substitueix el 72) i la V17 entre el Port Vell i el Carmel (substitueix la 28). Amb aquestes incorporacions, que suposen una inversió d'1,5 milions d'euros en obres d'adaptació, la nova malla tindrà deu línies en funcionament amb el clar objectiu de millorar el servei del transport públic en superfície, molt sacsejat aquests últims anys per la pèrdua de passatge. L'Ajuntament ha concretat aquest dimarts, però, que les línies de la nova xarxa han experimentat un creixement mitjà del nombre de passatgers del 8,4%, el doble que les línies convencionals.

Una altra de les novetats més esperades és la posada en marxa del gran bus, de 24 metres de longitud i capacitat per a 164 persones, que recorrerà la Gran Via a través de la línia H12 a partir del mes de maig. De moment, n'hi ha un, i en els propers dies n'han d'arribar dos més. Cadascun d'aquests vehicles ha costat 800.000 euros, però TMB exposa l'estalvi de consum d'aquests vehicles híbrids i la reducció del preu per quilòmetre i viatger (com a conseqüència de l'alta capacitat) com a punts forts per fer-los rendibles. S'han retirat, a més, quatre autobusos dels convencionals que ja havien esgotat el seu cicle.

stats