Barcelona: la invasió dels ‘segways’

Els veïns de Ciutat Vella denuncien les molèsties que creen els vehicles motoritzats que circulen per la vorera i exigeixen solucions a Colau

Un grup de persones amb casc circulant per la vorera sobre un vehicle motoritzat format per un manillar i dues rodes. Aquesta imatge que fins fa pocs anys era inimaginable ha passat a formar part del paisatge de Barcelona. Segways, patins elèctrics, GoCars (vehicles petits i grocs), Solowheels (rodes amb motor) o tricicles han envaït els carrers de la ciutat -especialment de Ciutat Vella- i s’han convertit en un dels vehicles preferits dels turistes per desplaçar-se per Barcelona.

Tot i tenir motor, la majoria d’aquests vehicles circulen per la vorera, al costat dels vianants. Aquest fet ha provocat les queixes dels veïns de Ciutat Vella, que han vist com any rere any aquests artefactes han anat fent seves les voreres. “No pots caminar tranquil·lament pel barri. Has d’estar vigilant tota l’estona”, explica Maria Mas, de la Xarxa Veïnal de Ciutat Vella. Tot i que segons la normativa vigent les passejades organitzades poden estar formades per un màxim de tres integrants, Mas denuncia que els grups multitudinaris de segways són habituals.

“Sovint passen per carrers estrets i impossibiliten el pas als veïns”, afegeix. Com a solució proposa que els vehicles motoritzats segueixin uns circuits prèviament determinats per evitar així que passin pels carrers estrets. “És un escàndol el que està passant”, assegura. La normativa vigent obliga l’empresa que organitzi aquestes activitats a suspendre la circulació quan la densitat de vianants sigui elevada o en moments d’aglomeració. També l’obliga a vetllar perquè es garanteixi “la integritat física dels usuaris de l’espai públic, així com dels béns públics” i a mantenir una distància mínima de 100 metres entre els diferents grups que vagin en segway.

“Sobre la taula” de l’Ajuntament

Pel que fa a l’usuari, la normativa obliga a mantenir una distància d’1,5 metres amb el vianant i a no interferir en la mobilitat dels altres usuaris de la via pública. Precisament, aquest va ser un dels punts que van denunciar els assistents en la trobada oberta que va celebrar la regidora de Ciutat Vella, Gala Pin, amb els veïns a finals de juliol a la rambla de Santa Mònica. Els veïns van demanar a Pin que vetllés perquè els segways complissin la normativa i van reclamar solucions extres. La regidora va respondre que és un dels temes que el govern municipal “té sobre la taula” i que estudiaran quines són les solucions que hi poden aportar. En la mateixa línia s’han pronunciat les fonts municipals consultades per l’ARA, que han assegurat que el govern està treballant per resoldre la problemàtica.

També en l’assemblea que van celebrar els veïns de la Barceloneta el 12 d’agost passat -tot just un any després de l’inici de la revolta veïnal contra els pisos turístics- van reclamar més control d’aquests vehicles motoritzats.

A l’assemblea hi va assistir la regidora Gala Pin -que és veïna de la Barceloneta- per “solidaritzar-se” amb les diferents problemàtiques del barri. “Els segways són com mosquits: es posen per tot arreu sense respectar les normes de circulació”, denuncia el portaveu de La Barceloneta Diu Prou, Sergio Arnás. En aquest sentit, afegeix que es tracta d’una moda “molt perillosa” perquè circulen per la vorera a una velocitat “molt elevada”.

“És una bomba de rellotgeria, ja hi ha hagut diverses topades amb els veïns del barri”, insisteix. No obstant, la normativa actual obliga els conductors de tots aquests vehicles ( segways, patinets i tricicles, entre d’altres) a no superar els 10 km/h i a adequar la velocitat al pas dels vianants que es trobin al voltant.

A més, els obliga a mantenir un metre de distància amb la línia de les façanes. Arnás també es mostra preocupat per l’estat en què circulen alguns dels conductors d’aquests vehicles. “Recentment he vist diversos nois que bevien cervesa mentre conduïen”, apunta el portaveu de La Barceloneta Diu Prou.

Els conductors dels segways o d’altres artefactes similars estan subjectes a les mateixes normatives pel que fa al consum d’alcohol o substàncies estupefaents que els vehicles que circulen per la carretera.

Una normativa “laxa”

Arnás -que assegura que ha vist moltes vegades la Guàrdia Urbana i els agents cívics actuar contra les infraccions dels conductors dels segways - considera que la normativa és molt laxa. “És evident que els que es dediquen a aquest negoci en són conscients i se n’aprofiten”, opina. En aquest sentit, assegura que es pot observar com les botigues deixen els vehicles a l’espai públic durant tot el dia.

Precisament, en la manifestació que van dur a terme els veïns de la Barceloneta després de l’assemblea del 12 d’agost, un dels participants es va encarar amb una botiga de patinets elèctrics. Lamentava la proliferació d’aquest tipus de negoci i els acusava de no vetllar pel compliment de la normativa.

El govern de Colau -de la mateixa manera que ho feia el de Trias- dóna permisos temporals a les empreses que compleixin amb els requisits exigits. “La problemàtica dels segways és un de tants temes que volem estudiar i intentar solucionar”, asseguren fonts municipals.