'OCTOPUS' TEATRE NACIONAL 2 DE JULIOL
Societat 05/07/2011

Benvinguts a les 'variétés' Decouflé

Juan Carlos Olivares
2 min
Decouflé és un Panoràmix de pòcimes màgiques: el seu pròxim pas és al Cirque du Soleil.

Si un imaginatiu empresari del món de l'espectacle guarda el desig de rellançar el decaigut gènere de les varietats seria molt recomanable que acudís a una funció d' Octopus , la producció amb què Philippe Decouflé ha tornat al TNC, un altre cop acompanyat per la remor de l'èxit. Unes variétés imaginatives, exquisidament populars, tocades per un suau erotisme i una intel·lectual ambigüitat de gènere, amb delicades relacions entre l'alta tecnologia i el cos coreografiat, amb homenatges sofisticats a l'art minoritari i el majoritari del segle XX. I amb música eclèctica en directe. Una banda sonora en què hi cap el rock, la chanson , el folklore cajun, la desconstrucció del Ravel més obsessiu, les etèries tessitures dels castrati i del nou romanticisme d'Antony and the Johnsons, el toc retro de Rufus Wainwright o el pop francès més refinat.

Com tot cabaret, té l'avantatge que si un número no agrada o cansa sempre queda l'esperança que el següent compensi el parèntesi de la decepció. A Octopus, si l'espectador considera esgotat l'efecte sorpresa d'una pantalla que recull l'abstracció d'unes cordes tibades pels ballarins i els seus cossos -en una recreació artística del bondage japonès conegut com shibaru -, només ha d'esperar que comenci el següent número i divertir-se per la inspiració dadà del fragment titulat Shiva . El metatext d'una metafèmina, una deessa multitentacular que perfectament podria haver-se presentat al Cabaret Voltaire.

Després vindrà més corda digital o un duo o un solo d'ortodòxia coreogràfica contemporània d'alt nivell. Moments per recordar que Decouflé és també un coreògraf precís que introdueix noves possibilitats i imatges sense renunciar a la complicitat amb el públic. Desmembrar i fragmentar el cos, descodificar la dansa i al mateix temps divertir i entretenir.

Un calaix de sastre que fa art amb el conegut "passin i vegin". Un espectacle en què es passegen Otel·lo i Desdèmona amb els cossos nus; Marcel Duchamp i el seu alter ego , Rrose Sélavy; Elsa Schiaparelli i el seu barret sabata, preàmbul d'una genial passarel·la amb Naomi Campbell calçant un 44 de peu. I falta el gran número final, l'apoteosi, imprescindible en qualsevol variété amb classe. "Senyores i senyors, per primera vegada junts en un escenari, Busby Berkeley i Maurice Béjart". En un mateix i espectacular número la geometria cinematogràfica d' Escola de sirenes i el cercle d'energia física del Bolero de Ravel. Lluentons en blanc i negre i l'atlètica concepció de la dansa de Béjart, una inspiració que secretament recorre tot Octopus , sobretot la merla Ballet for Life que Béjart va dedicar a Freddy Mercury i Jorge Donn.

stats