Publicitat
Publicitat

BARCELONA

Caldran més de 20 empreses per fer les Glòries

L’Ajuntament licita les obres per construir els túnels i urbanitzar una part de la plaça que anirà a sobre

L’Ajuntament de Barcelona va iniciar ahir la licitació de les obres de les Glòries, tant les dels túnels com les d’una part de la plaça que hi haurà a sobre. Si es compleixen les previsions, els treballs començaran durant el primer trimestre de l’any vinent i, en el cas de la plaça, estaran acabats un any després, mentre que les obres per fer els túnels trigaran 32 mesos des del moment que s’adjudiquin. La principal novetat de les noves licitacions és que intenten “rebaixar el risc” que les empreses presentin ofertes a la baixa i després no puguin complir amb els compromisos signats. L’obra del primer túnel va ser suspesa pel govern d’Ada Colau al mes d’abril, precisament, perquè anava amb retard i s’havia encarit un 24,5%.

Per reduir aquest risc, les obres dels túnels s’han dividit en cinc paquets diferents, i les de l’esplanada de la plaça en cinc més. Les empreses podran concursar a totes les licitacions que considerin, però només tindran dret a acabar fent una sola obra de les deu que es volen adjudicar. És a dir, poden acabar treballant en aquestes obres més de vint empreses, si es té en compte que en algunes de les adjudicacions caldran unions temporals d’empreses (UTE), tal com ha pronosticat el director de l’empresa pública BIMSA, Ángel Sánchez.

La divisió dels treballs en diferents paquets rebaixa el preu de les obres a què poden aspirar les empreses privades i, segons les previsions municipals, també el risc: “Si el contracte que s’adjudica és de 80 milions, les empreses abaixen molt el preu perquè és una gran oportunitat per a elles”, va explicar Sánchez, que confia que si l’import no és tan elevat les empreses no presentaran ofertes amb baixades tan pronunciades i, per tant, podran complir.

80 milions per als túnels

Pel que fa als túnels, segons va explicar la tinent d’alcalde Janet Sanz, les cinc obres disponibles tenen un valor total de 80 milions sense IVA. La més cara, que és la que inclou l’estructura del túnel, és de 31 milions. El primer túnel, que ja es va començar a fer, va del carrer Castillejos al de Badajoz, i el segon arriba fins a la rambla del Poblenou. En aquest punt, els cotxes que surten de Barcelona tornaran a la superfície. “Estem enviant un missatge molt clar [a les empreses] perquè no hi hagi baixes que després no es poden complir”, va dir Sanz, i va afegir: “La rebaixa del risc és fonamental. Com que no es concentrarà tota l’obra en un sol adjudicatari, hi ha més marge de control públic i de l’obra”. Tot i així, l’Ajuntament reconeix que serà “un repte” organitzar tantes empreses en una mateixa obra i que caldrà un esforç “logístic”. La tinent d’alcalde va explicar ahir que les diferents obres dels túnels es podran desenvolupar “de manera simultània”, per la qual cosa es guanyarà temps. Tant els veïns com els partits de l’oposició van lamentar que, aturant les obres que ja s’estaven fent per culpa de l’encariment, es condemnava a continuar endarrerint la transformació de les Glòries.

Els cinc paquets per fer el parc, en canvi, tenen un valor total de 20milions d’euros. Les obres de la plaça, que en aquesta licitació inclouen la creació d’una esplanada que ocupa 46.000 metres quadrats, serviran per crear “una primera part de verd urbà, que serà un espai polivalent i obert, amb una rambla, una àrea per a gossos, una zona ludicoesportiva i un espai multiusos, entre d’altres”, segons Sanz. La zona afectada està entre els carrers Independència i Cartagena, i entre Consell de Cent i la Gran Via. Aquestes obres acabaran a principis del 2019, poc abans de les eleccions municipals, però la transformació total de la plaça encara no té ni calendari. Sánchez va destacar que “20 milions d’euros en verd són molts diners”, per intentar donar una idea del gran espai que sortirà amb aquesta actuació. Sanz va destacar que l’actuació sobre les Glòries serà “el principi de la transformació prevista en direcció al Besòs”, seguint per l’avinguda Meridiana.

Constructores excloses

Pel que fa a les empreses a qui l’Ajuntament va retirar l’obra del primer túnel, Sánchez va explicar que estan estudiant la liquidació d’aquella obra i que, si amb la proposta final que ha presentat la unió temporal d’empreses (UTE) es detecta “mala fe”, els serveis jurídics estudiaran excloure-la de les noves adjudicacions. La UTE que va iniciar els treballs del primer túnel i que l’Ajuntament pot acabar deixant al marge està formada per Comsa SAU, Copisa Constructora Pirenaica SA, Benito Arnó e Hijos SAU i Romero Gamero SAU. L’obra del primer túnel, de la qual s’ha realitzat el 60%, va ser adjudicada durant el govern de Xavier Trias.

Més continguts de