Societat 21/07/2012

Catorze incidents en 42 dies a la R3 de Rodalies

Mentre el govern espanyol liberalitza el transport ferroviari, el dia a dia continua presentant greus deficiències. A la malmesa R3 de Rodalies, la línia de Vic, aquest inici d'estiu s'hi acumulen les incidències.

A.b.
2 min
Dos usuaris esperen el pas del tren a l'estació de Montcada Bifurcació, de la línia R3 de Rodalies.

BARCELONA.La R3 de Rodalies, formada per 161, 4 quilòmetres de via entre l'Hospitalet de Llobregat i la Tor de Querol, és una de les línies més desastroses de la xarxa ferroviària a Catalunya. Ara mateix un ciutadà que agafi el tren de punta a punta de la línia pot trigar fins a tres hores i vint minuts a fer tot el recorregut, però l'antiguitat de la infra-estructura en alguns trams ha provocat sempre una continuïtat d'incidents que ja s'han fet habituals i que han convertit el trajecte en un viacrucis per als usuaris que no viatgen per plaer.

No obstant això, com que tot el que va malament encara pot anar pitjor, la R3 de Rodalies està vivint aquest estiu un fort rebrot de les incidències, que es tradueixen en retards afegits a la lentitud del trajecte. El departament de Territori i Sostenibilitat ha registrat en els últims 42 dies fins a 14 incidents, que se centren en l'enclavament de Balenyà i que han provocat el que tècnicament s'anomenen trencaments de bloqueig. "Quan un enclavament falla, no saps quants trens hi ha entre tren i tren, i la línia s'ha d'aturar", expliquen fonts coneixedores del funcionament de la infraestructura.

Fins a vuit hores d'incidència

L'augment d'incidències, algunes de les quals han durat fins a vuit hores -com el cas del 13 de juliol, que van mantenir entre vuit del matí i quatre de la tarda retards de vint minuts i que van obligar a suprimir un tren-, ha disparat la inquietud del Govern, fins al punt que hi ha hagut una queixa formal per aquesta qüestió. La protesta formal, segons ha pogut saber l'ARA, es va produir a finals de juny en una reunió de la comissió de capacitat que integra Adif, Renfe, el ministeri de Foment i la secretaria general de Transport i Mobilitat de la Generalitat, integrada a la conselleria de Territori.

El director general de Transport i Mobilitat, Ricard Font, ha confirmat aquest nou episodi de desacord entre l'executiu català, d'una banda, i l'espanyol i Renfe, de l'altra. "Vam exposar que la situació era greu i vam demanar que s'hi apliqués alguna mesura, i Adif va dir que s'hi posaria", explica Font, que ha admès que el Govern no ha tornat a fer cap altre pas oficial quan els incidents ja no han estat vuit sinó catorze.

Entrant a valorar la situació de la línia, Font ha argumentat que la concentració d'incidents en el tram Vic-Balenyà es pot trobar en el fet que "l'enclavament de Balenyà és antic i el de Vic és nou, però en conjunt no funciona bé". Font ha subratllat que la repercussió dels incidents creixents en aquest punt de la R3 de Rodalies és superior a la que hauria tingut en altres punts de la xarxa perquè hi ha poca freqüència de trens. "A Vic, per nombre d'incidents i per pocs trens, el que passa ja és una exageració", ha conclòs.

El principal problema de la línia l'Hospitalet-Vic-Puigcerdà continua sent el llarg tram de via única que hi ha a partir de l'estació de Montcada Bifurcació fins a Vic, un cas insòlit del servei de Rodalies. Ara la Generalitat espera que almenys el ministeri de Foment s'avingui aviat a redactar el projecte, una reclamació històrica.

stats