Publicitat
Publicitat

ART EN VENDA

La pintura preparatòria de 'La mel és més dolça que la sang' té un valor de 2,4 milions

Christie's subhastarà l'estudi d'una obra de Dalí desapareguda

La mel és més dolça que la sang , una obra cabdal de Salvador Dalí, està desapareguda des de fa més de cinquanta anys. El 9 de febrer Christie's en subhastarà a Londres un oli preparatori.

En el marc de la subhasta d'art surrealista que se celebrarà a Londres el 9 de febrer, Christie's traurà a la venda a partir de 2,4 milions Estudi per a 'La mel és més dolça que la sang' (1926), de Salvador Dalí, un estudi preparatori per a l'obra del mateix títol que, tot i haver estat documentada a les col·leccions de la duquessa de Lerma i Coco Chanel, està desapareguda des de fa més de cinquanta anys i es tem que la podrien haver destruït.

Segons els especialistes de Christie's, aquesta obra va ser, probablement, "la més ambiciosa i complexa" que Dalí havia fet fins aleshores, va representar "la fusió d'importants influències i va constituir el primer exponent pictòric de motius que seran claus i recurrents en l'obra de Dalí".

Un paisatge del subconscient
El primer que crida l'atenció és la semblança d'aquest estudi preparatori amb la imatge que es conserva de l'obra perduda. A totes dues obres hi podem veure, entre altres motius, dins un paisatge al·lucinatori que podria ser una platja o un paisatge empordanès, un ruc putrefacte, el cadàver d'una dona decapitada, ginys constructivistes, pits que leviten i un seguit de grans agulles clavades a terra. El cap decapitat que hi ha a la dreta de l'estudi, i que no apareix representat a la pintura de la mateixa manera, és un retrat del poeta andalús Federico García Lorca, que va tenir una influència important en les obres de Dalí durant aquests anys.

Segons María García Yelo, directora d'art modern i contemporani de Christie's Iberica, aquesta similitud entre l'estudi i la pintura definitiva no ens ha de sorprendre en el cas del pintor empordanès: "Dalí era un pintor molt meticulós amb la seva tècnica, gairebé obsessiu. Així que no és estrany que fes un estudi preparatori com si realitzés l'obra definitiva".

García Yelo també destaca que estem al davant d'un Dalí primerenc, "molt pur", que va realitzar les seves obres surrealistes més significatives durant aquests anys, i que encara no havia explotat les troballes pictòriques que havia anat fent, i que més endavant van arribar a donar lloc, a vegades, a obres més "amanerades".

Per al mercat de l'art, Estudi per a 'La mel és més dolça que la sang' també és una obra fresca. Des de fa més cinquanta anys ha estat propietat de la família del col·leccionista Jacques Ulmann, que al seu torn l'havia adquirit a la galeria parisenca Rive Gauche el 1956. I, a més, la importància de la sortida al mercat d'aquesta obra deriva del fet que són molt escasses les obres de Dalí d'aquest període que no s'exhibeixen en museus, i que les poques que surten al mercat ho fan amb molta dificultat. Per exemple, el Reina Sofía té Els esforços estèrils (Cendretes) (1927-1928) i El gran masturbador (1929); i el Museu Dalí de Florida, Aparell i mà (1927) .

Més continguts de