Societat 06/04/2016

Colau amenaça amb sancions Endesa i Gas Natural per la pobresa energètica

L'alcaldessa denuncia que les companyies no han volgut avançar en cap conveni de coresponsabilització i defensa que els acords per evitar talls s'hauran d'assolir "per la llei"

Maria Ortega
3 min
Pisarello i Colau durant la sessió del ple d’ahir a Barcelona, marcat pel debat sobre les Medalles d’Or de la ciutat.

Barcelona"Endesa i Gas Natural només compleixen la llei del mínim esforç". L'alcaldessa de Barcelona, Ada Colau, ha denunciat aquest dimecres que les companyies subministradores no estan complint allò que va quedar recollit a la ILP contra els desnonaments i la pobresa energètica (la llei 24/2015), que es va aprovar a l'estiu i que preveia evitar els talls de subministrament en casos de famílies vulnerables. Segons ha remarcat Colau, les companyies no han volgut avançar en la signatura de cap nou protocol i no han assumit la seva coresponsabilització. Després d'haver mantingut contactes amb aquestes empreses, com també va fer amb les entitats bancàries, l'equip de Colau ha anunciat que han encarregat informes jurídics per veure com poden tramitar els expedients sancionadors previstos a la llei, que, ha dit, poden comportar sancions d'entre 10.000 i 100.000 euros per haver tallat el servei a famílies vulnerables –les que no arribin a l'1,5% de la renda de suficiència–. "Si es produeix un tall en un cas de vulnerabilitat, la responsabilitat és de la companyia", ha apuntat Colau.

Tot i remarcar que continuen oberts al diàleg, l'alcaldessa ha reiterat que si no pot ser per les bones, "serà per la llei". Colau, que ha comparegut acompanyada de les tinents d'alcalde de Drets Socials, Laia Ortiz, i d'Urbanisme, Janet Sanz, ha dit que entre un 7 i un 10% de les llars de la ciutat podrien estar patint pobresa energètica o en risc imminent de tall de subministrament. Colau apunta, però, que no són dades exactes, perquè aquesta informació està en mans de les empreses privades que gestionen els serveis i que hi ha "falta de transparència". El govern municipal vincula el creixement d'aquest tipus de pobresa a la privatització d'aquests subministraments i a les tarifes elevades, i fa una crida al Govern per anar de forma conjunta a parlar amb les empreses.

L'Ajuntament vol explorar totes les seves competències en aquest àmbit, però deixa clar que serà "molt millor" si va agafat de la mà de la Generalitat. Colau també ha anunciat altres possibles vies de pressió, com replantejar amb quines companyies treballa l'administració.

"Cap de les empreses ha reconegut la llei 24/2015 com un salt en les seves obligacions", ha remarcat Ortiz, que ha dit que s'esperava un "salt endavant" en la millora dels drets dels consumidors i que, en canvi, no s'ha donat cap acord. També ha fet una crida a les famílies que es troben en situació de pobresa energètica perquè comuniquin el seu cas. Ortiz ha remarcat que fruit de l'increment de pressupost municipal per fer front a la pobresa energètica –un 22% més que el 2015–, fins 5.062 famílies han evitat el tall de llum.

Sanz, al seu torn, ha remarcat que la situació amb Agbar és diferent, perquè, tot i que són "insuficients", sí que té mesures per atendre la pobresa energètica, com el fons de solidaritat per fer front a les factures de famílies vulnerables. La tinent d'alcalde ha reiterat, d'altra banda, la voluntat de Barcelona en Comú d'avançar cap a la "sobirania energètica".

Endesa i Gas Natural neguen la major

La companyia elèctrica Endesa ha assegurat que no talla el subministrament elèctric a cap client, ni de Barcelona ni de la resta de Catalunya, sempre que sigui una persona en situació vulnerable. "Si el client té un informe dels serveis socials del seu ajuntament que certifica que és un client vulnerable, la companyia aquest tall de llum no l'executa", han indicat a Efe fonts de l'empresa.

En una línia similar, Gas Natural també ha negat avui que estigui tallant el subministrament a persones en situació de vulnerabilitat i ha subratllat que el conveni signat amb l'Ajuntament de Barcelona al setembre del 2014 per abordar els casos de pobresa energètica segueix vigent i s'està complint.

Gas Natural Fenosa assegura que la companyia té "la voluntat i el compromís" de seguir treballant amb l'Ajuntament per abordar el problema de la pobresa energètica i afegeixen, en aquest sentit, que no es talla el subministrament energètic a cap abonat a qui els serveis socials considerin que està en situació de vulnerabilitat.

stats