SERVEIS SOCIALS
Societat 21/06/2017

Col·lapse i protestes als serveis socials de l’Hospitalet

Les noves normes que es van aprovar arran de la crisi econòmica en matèries com la pobresa energètica, l’exclusió residencial o el transport públic han comportat un increment de la càrrega de feina que, segons els empleats, és inabastable

Marta Vergoñós
2 min
Una dona gran rep atenció al
 Seu domicili en una imatge d’arxiu.

L’Hospitalet de Llobregat“Quan tens una pila d’entrevistes per fer, el telèfon sense parar, gent que es presenta a la porta amb un problema... al final s’acaba entrant en crisi. Hi ha companyes, perquè la majoria són dones, que esclaten a plorar, d’altres s’han de prendre tranquil·litzants i a algunes fins i tot els surten úlceres de l’angoixa”, va denunciar ahir Isabel Marcos, de CCOO. Ella és una de les 200 persones que treballen als serveis socials de l’Ajuntament de l’Hospitalet de Llobregat i que han vist com, en els últims anys, augmentaven els demandants d’ajuda i els encàrrecs de gestió sense que, en paral·lel, s’incrementessin de manera proporcional la plantilla i els recursos.

Les noves normes que es van aprovar arran de la crisi econòmica en matèries com la pobresa energètica, l’exclusió residencial o el transport públic han comportat un increment de la càrrega de feina que, segons els empleats, és inabastable. Marcos va lamentar que cada treballadora atén una mitjana de 18 entrevistes setmanals, amb les gestions que es deriven de cadascuna. En aquest sentit, critica que tot recaigui en els serveis socials, i defensa que les persones que puguin acreditar amb documentació que compleixen els requisits per rebre una ajuda hi haurien de poder accedir sense necessitat que un professional hi donés el vistiplau. Disminuir el nombre d’entrevistes per professional, millorar els equipaments, igualar el sou entre dones i homes i equiparar els horaris dels educadors als de la resta de personal són les seves principals demandes.

Des de l’Ajuntament, el tinent d’alcalde d’Igualtat i Benestar Social, Jesús Husillos, coincideix que la situació a les diferents oficines dels serveis socials és complicada, però assegura que des del govern municipal fan tot el que poden per posar-hi remei. “La resposta no es pot donar en dos dies, i nosaltres fa mesos que hi treballem”, va defensar ahir el regidor, que va precisar que s’ha demanat més finançament a la Generalitat i s’està treballant per habilitar nous locals més adequats on calgui. De fet, el del districte I -centre, Sant Josep i Sanfeliu- estarà llest a finals d’any, segons les previsions.

Els sindicats aplaudeixen la bona predisposició del consistori, però l’acusen de no concretar i de fer anuncis que són “brindis al sol”. “Ens diuen que treballen per incrementar la plantilla, però no ens diuen ni quant ni quan”, recrimina Marco, que aquesta mateixa setmana s’ha reunit amb representants del govern municipal.

Protestes diàries

Per aquest motiu, l’assemblea de treballadors que es van reunir ahir va decidir que sortiran a protestar cada dia a les portes dels centres on treballen durant els 20 minuts que tenen per esmorzar. En aquests curts períodes, informaran les persones que passin pel carrer i també mostraran cartells en què demanen millores. De moment, no tenen previst convocar vaga, però aquesta opció ja es va posar sobre la taula i podria ser el següent pas si persisteix l’actual situació de col·lapse.

stats