Societat 01/09/2015

La Costa Daurada punxa pel turisme rus

La davallada del 50% d’aquest mercat provoca el pitjor agost de l’última dècada al litoral tarragoní

Dani Revenga
3 min
Diversos banyistes gaudint de la platja de Vilafortuny a Cambrils, municipi on també s’ha notat la caiguda del turisme rus.

TarragonaFa només dos anys, el 2013, la Costa Daurada va arribar a ser líder a l’Estat en turisme rus. Més de 468.000 turistes d’aquest país van passar pels hotels de costa de les comarques tarragonines, i es van convertir així en el gran filó per al sector turístic de la zona, i també per als comerciants, per l’elevat poder adquisitiu i la predisposició al consum que tenen els turistes russos. La conjuntura internacional, però, ha fet que el panorama canviï bruscament. La devaluació del ruble i el conflicte amb Ucraïna han frenat la diàspora turística russa, i la Costa Daurada, que havia apostat molt fort pel pastís rus amb acords de gran volum de viatgers amb els turoperadors d’aquell país, ho ha patit en els últims dos anys i especialment aquest estiu.

Segons les xifres provisionals de l’Associació Hotelera Salou-Cambrils-la Pineda, a l’espera que es tanquin les de la segona quinzena d’agost, el turisme rus a la Costa Daurada caurà aquest estiu un 50%, una davallada molt important que s’afegeix al 20% registrat ja l’any passat. Aquest retrocés tan important ha tingut un impacte directe en les xifres d’ocupació dels llits ofertats als 86 hotels de l’associació, que ha passat del 92,50% de l’any passat al 89,60%. Tres punts percentuals menys que fan que el nombre de llits ocupats hagi sigut el més baix de l’última dècada, en què l’ocupació sempre va estar per sobre del 90%, amb màximes del 96%, com les que es van assolir els anys 2011 i 2012. La caiguda de clients als hotels de la Costa Daurada va ser encara més pronunciada al mes de juliol, en què l’ocupació mitjana es va situar en el 83%, set punts per sota de l’obtinguda l’any passat. El juny i el setembre, els mesos que complementen la temporada alta, tampoc hi ajudaran, ja que en els últims anys havia sigut precisament el mercat rus el que havia permès allargar pel davant i pel darrere les puntes de màxima activitat a la destinació.

El descens del turisme rus ha sigut en volum massa significatiu perquè el compensin els tímids repunts d’altres mercats com l’espanyol, el britànic i l’irlandès. De les 553.754 pernoctacions de turistes russos perdudes des que va començar l’any fins al 31 de juliol, els altres mercats n’han pogut compensar només unes 400.000. Des de l’associació hotelera tenen clar que la valoració de l’estiu és negativa. La seva portaveu, Teresa Clavé, reconeix que està sent un any “dur i difícil”, i admet que la temporada s’ha de qualificar com a “dolenta”. Clavé matisa, però, que l’impacte del mal comportament del turisme rus és molt general, “però afecta molt especialment els hotels que més s’havien especialitzat en aquest mercat emissor”. Al marge d’aquesta pèrdua en volum de turistes, els hotelers recorden que per fer pujar l’ocupació durant aquest “mal estiu” han hagut de fer ofertes i descomptes molt agressius, cosa que repercutirà negativament en els balanços de les empreses del sector.

Promoció i diversificació

De cara als pròxims anys, els hotelers de la Costa Daurada no veuen receptes màgiques per evitar que una conjuntura internacional adversa, com la viscuda amb el mercat rus, els torni a perjudicar. “L’única recepta és promoció, promoció i promoció. I fer-la a tot el món, per tenir un ventall de mercats tan diversificat com sigui possible”, diu Eduard Farriol, president dels hotelers de la Costa Daurada. “Només així aconseguirem que si ens falla un mercat tan important com el rus ho puguem compensar amb turistes d’altres orígens”, reflexiona.

Els hotelers de la Costa Daurada, però, continuaran apostant en els pròxims anys pel mercat rus, un país on van començar a promocionar la destinació fa més de 20 anys i que ha anat creixent en nombre de turistes progressivament des de llavors fins a arribar als màxims del 2013. De tota manera, la situació política internacional fa que des de l’associació no confiïn que aquest mercat experimenti cap gran recuperació com a mínim en els dos anys vinents. “S’ha d’aprofundir en les campanyes en altres mercats emissors per continuar diversificant la nostra clientela”, apunta la portaveu de l’associació hotelera Salou- Cambrils-la Pineda.

stats