BARCELONA
Societat 09/06/2014

Diagonal: un canvi a mitges

La reforma oblida l’enllaç de tramvies i no afecta el tronc central

Maria Ortega
3 min
Les obres han començat pel tram que va de Muntaner a Francesc Macià i pel que enllaça Balmes i el passeig de Gràcia.

BarcelonaÉs una de les grans reformes que l’equip de l’alcalde de Barcelona, Xavier Trias, té sobre la taula de cara a aquest tram final del mandat. Però la polèmica desencadenada amb el desallotjament del centre social autogestionat Can Vies, al barri de Sants, ha deixat en un segon o fins i tot en un tercer pla l’inici de les obres la setmana passada a la Diagonal. Es tracta d’un projecte que afecta el tram comprès entre la plaça Francesc Macià i el passeig de Gràcia i que soluciona, sobretot, el dèficit d’espai a les voreres -passaran a tenir entre set i set metres i mig d’ample en funció de la zona- per fer que sigui més agradable passejar en aquesta zona i intentar fer front a la plaga de locals amb cartells que anuncien traspassos.

La nova Diagonal, que es preveu que estigui enllestida el març de l’any que ve -després de sis fases d’obres-, tindrà un sol carril de circulació per al vehicle privat als laterals i, al costat, l’espai per al carril bici que, d’aquesta manera, baixa de la vorera. La reforma, que també inclou la introducció d’enllumenat intel·ligent, no altera, en canvi, el tronc central de circulació. Queda lluny, doncs, el gran projecte que la ciutat va dissenyar, en forma de rambla o de bulevard, de la mà de l’últim govern socialista. El referèndum que va dinamitar aquella reforma -i, de retruc, la continuïtat de l’alcalde Jordi Hereu- marca encara qualsevol actuació que es faci en aquesta artèria i, de fet, agafant-se al resultat d’aquella votació l’actual govern municipal considera que cal enterrar l’enllaç del Trambesòs i el Trambaix perquè entén que la ciutadania s’hi va posicionar en contra.

Aquest punt ha centrat bona part de les crítiques de la renascuda plataforma Diagonal per a Tothom, que acusa l’alcalde de fer “trampes” en la interpretació del resultat del referèndum i també qüestiona aspectes com un possible empitjorament de la velocitat de circulació dels autobusos per la incorporació de nous girs a la dreta sobre el carril bus al carrer Villarroel -en sentit Besòs- i a la Via Augusta -en sentit Llobregat.

Segons el president de la plataforma Promoció del Transport Públic (PTP), Ricard Riol, “a més de boicotejar el tramvia, la reforma farà que el carril bus de la Diagonal funcioni encara pitjor que actualment”. La plataforma Diagonal per a Tothom denuncia, sobretot, que “no hi ha hagut un autèntic procés participatiu sobre la reforma” i, després de rebre la resposta al seu seguit d’al·legacions i quedar-ne molt insatisfeta, ja ha anunciat que divendres que ve es dirigirà a la síndica de la ciutat, Maria Assumpció Vilà. Entén que aquesta gran transformació requeria un debat molt més intens.

El projecte de reforma de Trias, que finalment implicarà una inversió de 12,2 milions d’euros i no de quasi 19 com s’havia anunciat -fruit de la baixada de preus de les constructores per endur-se contractes municipals en l’actual context de crisi-, neix fruit de l’acord entre CiU i PP i dóna resposta a una demanada de l’associació de comerciants de Diagonal Centre.

Per Ole Thorson, president de l’Associació de Prevenció d’Accidents de Trànsit, el problema és que la reforma “no incideix en els problemes de seguretat viària de l’avinguda”, que té, en cruïlles com la de Balmes, algun dels punts negres de la ciutat. El tronc central continuarà invariable els pròxims anys.

stats