Publicitat
Publicitat

ENTERRAMENTS

“Em van fer signar la factura Començada la vetlla del meu pare”

Testimonis denuncien les “males pràctiques” de les funeràries a l’hora de contractar un funeral

Algunes famílies queden perplexes quan, amb la mort d’una persona estimada encara massa recent, veuen que l’empresa funerària que es fa càrrec del cos els posa sobre la taula factures que passen dels 12.000 euros. Les sorpreses són en aquells casos en què el difunt no tenia contractada cap assegurança -el 40% del total-. Després que la síndica de Barcelona anunciés dimecres que obria una investigació per aclarir els presumptes preus abusius i la falta de transparència de les funeràries, dues de les tres empreses que operen a la ciutat, Serveis Funeraris i Àltima, han programat amb ella una trobada per discutir sobre les condicions de la seva feina. Segons José Luis Manzano, de l’Associació Contra els Abusos de les Funeràries, el que passa a Barcelona és “escandalós” perquè es paga per un enterrament fins a un 300% més que en altres ciutats de l’Estat, i remarca que moltes persones han fet reclamacions a les empreses funeràries en veure que se’ls cobraven serveis que no se’ls havien especificat perquè s’englobaven en packs o en considerar que només se’ls van ensenyar productes de la gamma més alta. Josep Ventura, director de serveis funeraris d’Àltima, defensava ahir a aquest diari la feina de la seva empresa assegurant que tots els preus estan disponibles a la web i recomanant a les famílies que s’interessin pels costos i les característiques de l’enterrament amb temps, abans de la defunció -en cas, òbviament, que no sigui sobtada-. Defensa que treballen a Barcelona des del 2006 i que les queixes concretes que han tingut les han abordat amb els usuaris per solucionar-les i que no han rebut cap sanció per males pràctiques.

A principis de desembre la síndica de Barcelona es reunirà amb els representants de les empreses funeràries per abordar la realitat d’un sector que ofereix un servei imprescindible. Des de l’any 1996 que els serveis funeraris estan liberalitzats però, en la pràctica, són poques les empreses que operen en el sector. En el cas de Barcelona, per exemple, en són només tres, que són les que ara seran objecte de la investigació de la síndica, que també insta l’Ajuntament a assumir responsabilitats per garantir el correcte funcionament del sector.

MÒNICA

“En cap moment em van donar l’opció d’escollir”

La Mònica, un nom fictici perquè prefereix mantenir-se en l’anonimat, va perdre la seva mare l’any passat. Com en molts casos, no tenia assegurança. Des de la residència on va passar els últims dies la seva mare li van aconsellar que anés a un dels tanatoris més coneguts de Barcelona a tramitar l’enterrament. Allà la va atendre “un assessor” que va començar a oferir-li un reguitzell de serveis de la branca de preus més alta. Com a exemple, recorda que a l’hora de triar taüt la van portar a una sala on hi havia els més cars (un mínim de 4.000 euros). “En cap moment em van donar l’opció d’escollir entre els de 1.000 o 2.000 euros, que són els que ofereixen als familiars dels difunts que sí que tenen assegurança”, explica. En aquell moment la Mònica va acceptar-ho gairebé tot, sense qüestionar-s’ho. “L’únic que pensava és que l’endemà havia d’estar tot preparat perquè enterraven la meva mare!”, exclama. La factura va pujar a 12.000 euros. S’hi incloïen serveis com oferir un esmorzar, una cerimònia amb dos músics o 100 recordatoris, quan en realitat en volia la meitat.

Va recopilar com va poder els diners i va pagar. Passats pocs dies, però, va adonar-se que molts dels serveis que li van facturar eren innecessaris i que, a més, no li van mostrar totes les opcions reals, sinó només les més cares. Va fer una cerca per internet i va trobar la pàgina www.abusosfunerarios.com. “Tots els abusos que relatava els havia patit jo”, denuncia. Va ser llavors quan va decidir queixar-se personalment a la funerària i enviar un burofax, elaborat per un amic seu advocat, en què es detallava aquests abusos. “L’empresa s’ho va prendre amb calma”, recorda. La Mònica va preparar diverses denúncies per presentar a l’Ajuntament però després de sis visites a la funerària, l’empresa va començar a “n egociar”. Primer li van oferir el retorn de 1.000 euros reconeixent que “havien comès alguns errors”. Després de rebre diverses trucades va posar un ultimàtum: o 4.000 euros o la denúncia tirava endavant. L’empresa ho va acceptar i tres mesos després d’enterrar la seva mare li van retornar l’import. Arran de la seva experiència, la Mònica recomana que abans de contractar el servei es mirin diverses opcions i, fent una comparativa amb una acció rutinària, diu: “Tot i l’estat anímic en què et trobes en aquell moment, s’ha d’anar amb els ulls oberts, com quan compres un electrodomèstic”, conclou.

XAVIER

“El pressupost tenia un IVA de l’1% i no del 21%”

Davant de la mort imminent del seu pare, el Xavier, que en aquells moments era el més sencer de la família, va decidir demanar diversos pressupostos a funeràries. Prèviament i per casualitat havia llegit els consells que recollia la web d’Abusos Funerarios, entre els quals hi ha anar-hi sol, demanar xifres concretes o evitar serveis innecessaris. “Fins que el meu pare no es va morir només em donaven preus orientatius”, recorda. En va demanar quatre, que oscil·laven entre els més de 4.000 euros i els 6.000. Òbviament, es va quedar amb el més econòmic, però no es va fixar que l’IVA aplicat era de l’1% i no del 21% que tenen la majoria dels serveis funeraris. “De seguida em van fer signar el trasllat del cos per enganxar-me”, relata. Tot i portar la lliçó apresa, no es va adonar de “l’engany” fins que va arribar a casa, però va decidir no dir res.

La funerària va esperar que comencés la vetlla del cos del seu pare per reclamar-li la signatura de la factura, que pujava 1.200 euros més del que s’havia pressupostat. “Em van dir que no sabien què havia passat però que s’havien equivocat”. El Xavier no va discutir perquè no era el moment i va firmar un paper conforme se li notificava el canvi. Un cop enterrat el seu pare, però, va presentar un escrit a la funerària i una denúncia a l’oficina del consumidor en què va adjuntar el pressupost inicial. També va pagar la factura per deixar clar que per part seva hi havia bona voluntat però que no estava d’acord amb el sobrecost. L’oficina del consumidor li va donar la raó i va concloure que el pressupost inicial era vinculant. La funerària li va retornar el miler d’euros. “A la web havia llegit l’abús de l’IVA però en aquell moment no me’n vaig adonar. Em van enganyar”, lamenta.

L'

Més continguts de