06/05/2015

Enèsim expedient obert a Renfe per una altra incidència a Rodalies

2 min
Els usuaris travessant les vies de l’estació de Montcada Bifurcació  per canviar de tren.

BarcelonaNo hi ha matins plàcids a Rodalies. O molt pocs. Ahir en plena hora punta un tren es va espatllar a l’estació de La Sagrera i va provocar retards a les línies R3 i R4, d’entrada a Barcelona, que van durar fins al migdia. Però el pitjor no va ser això, que per desgràcia entra dins una certa normalitat, sinó el caos que es va crear a l’estació de Montcada Bifurcació, on Renfe feia canviar els passatgers de les línies afectades, amb gent travessant les vies perillosament. Això va provocar la indignació del Govern, i poques hores després el conseller Santi Vila anunciava l’obertura d’un expedient informatiu per esbrinar què havia passat i si Renfe hi té alguna responsabilitat. Es tracta de l’enèsim expedient obert dels del 2010, i cap ha acabat amb sanció.

El tren es va avariar a les 8.10 hores del matí, i, segons Renfe, 40 minuts més tard ja s’havia retirat de la via. Mentre va durar el tall, els trens que baixaven del Vallès i d’Osona amb la R3 i la R4 s’aturaven a Montcada i feien canviar els passatgers de via i també de ruta per entrar a Barcelona. Per megafonia es va avisar de l’avaria i que els passatgers havien de canviar de tren. Tot i que a Montcada Bifurcació hi ha pas subterrani, la gran majoria d’usuaris van travessar la via perillosament, com van demostrar les fotos que molts van penjar a les xarxes socials. També va haver-hi queixes perquè als trens nous no hi cabia tothom, i fins i tots n’hi va haver que van acabar tornant al tren d’on els havien fet baixar.

Aquest expedient haurà d’aclarir si Renfe va informar correctament de la incidència i de les solucions que van adoptar. És a dir, si el caos de Montcada va ser culpa de la seva mala gestió o no.

Què és un expedient informatiu?

Amb l’expedient, el Govern reclama a Renfe tota la informació sobre una incidència, per analitzar-la i decidir si han incomplert el contracte de serveis. Si fos així, es transformaria en un expedient sancionador, tot i que no ha passat mai perquè costa demostrar la mala gestió de Renfe en aquests casos. La majoria d’avaries són culpa de la infraestructura (vies, catenària...), és a dir, d’Adif, i, per tant, el Govern no té potestat per obrir-los cap expedient.

L’ARA audita totes les incidències de Renfe

Amb l’avaria d’ahir a l’estació de La Sagrera, que va provocar retards en dues línies de Rodalies, la R3 ja acumula 148 incidències des de l’1 de gener, i la R4, 84. Des de principis d’any l’ARA compta amb una eina de control interactiu de totes les línies de Renfe i Ferrocarrils de la Generalitat, que s’actualitza diàriament. Des del primer dia, la R3 de Vic és la pitjor línia de l’àrea metropolitana amb molta diferència respecte a les altres. La segona és, precisament, la R4.

stats