EDUCACIÓ
Societat 27/11/2010

Jaume Graells: "Hauria estat un error gravíssim esperar a digitalitzar l'aula"

Problemes constants de connectivitat amenacen de fer fracassar el projecte EduCAT. 100.000 alumnes catalans estudien cada dia amb un portàtil a classe

Isaac Salvatierra
3 min
Jaume Graells

Barcelona p { margin-bottom: 0.21cm; } Estan preparats els instituts catalans per afrontar la revolució digital? Dos mesos després de l'inici de curs, el projecte EduCAT 1x1 no acaba de rutllar pels problemes tècnics. La connectivitat falla molt. Massa sovint els mestres han d'aplicar el pla B: apagar ordinadors i treure fotocòpies.

En aquesta entrevista, Jaume Graells, director general d'Educació Bàsica i Barxillerat, demana paciència a pares, mestres i alumnes, i diu que està convençut que era el moment d'engegar el projecte.

-Per què falla tant l'EduCAT?

-”Tenim problemes de connexió en alguns instituts. Però està funcionant millor que el curs passat i els ordinadors han arribat a temps a tots els alumnes. En aquests moments tenim detectades tres incidències greus de connectivitat. Però és molt probable que n'hi hagi més. En el tema de la connexió a internet sempre hi influeix la percepció de l'usuari. 'No em funciona, sí que em funciona', etc. I es fa molt difícil... Hem demanat un estudi per controlar el flux d'ús. Així sabrem exactament el trànsit que hi ha a la xarxa”.

-Un informe d'Avaluació fet públic recentment diu el següent: “Períodes de setmanes senceres sense funcionament i nombroses incidències han afectat l'activitat acadèmica, han perjudicat la tasca del professorat, han afeblit la imatge del projecte davant pares i mares i han motivat les queixes de l'alumnat, han originat despeses innecessàries i han comportat un desgast gratuït dels directors”. També diu: “Es pot dir que la xarxa eduCat no ha funcionat en tot el curs”. Està fracassant el projecte?

-”És un informe que fa referència a l'any passat; correspon als centres de la primera fase. Jo estic valorant ara. Podem dir que aquest curs la situació és molt millor”.

-Per què s'ha donat el monopoli a Telefónica? No topa això amb l'autonomia de centre?

-”Jo sé d'ensenyament, no de tecnologia. S'ha fet l'adjudicació a aquesta empresa; és el model pel qual ha optat el Govern. Potser en el futur s'ha de donar autonomia als centres i que cada un pugui decidir l'operadora. És un debat que acceptem”.

-Es plantegen denunciar l'operadora?

-”Tal com està plantejada la legislació, les companyies garanteixen un cabal màxim d'amplada de banda, però no garanteixen que es compleixi exactament aquest cabal. Si detectem casos on no hagi funcionat la connexió, podem plantejar-nos deixar de pagar”.

-I què passa quan no hi ha connexó a internet?

-”El projecte 1x1 ve a sumar. No ve a eliminar altres formats. No hem de ser-ne esclaus absoluts, de la tecnologia, sobretot en una fase embrionària del projecte. Cada institut ha de tenir un pla B perquè es pugui fer la classe sense que els alumnes ho pateixin”.

-S'han precipitat, arrencant-lo tant ràpid?

-”En l'EduCAT no val cap pilotatge. L'1x1 posa en tensió les autopistes de comunicació del país. Hem tingut incidències que anem resolent. El repte del projecte és anar a una línia ascendent de millora. El pla genera molta il·lusió, però ha de funcionar bé, i aquest és el gran repte. Hauria estat un error gravíssim esperar que tot fos perfecte. Si no haguéssim arrencat amb tants centres alhora, el sector editorial no hauria canviat el seu model de negoci”.

-Molt llibres de text digitals són senzillament PDFs. El llibre de text portat a la pantalla.

-”Que són millorables? Per descomptat. Però ja hi arribarem. El mercat s'encarregarà de millorar-ho”.

-Per què no s'ha fet una aposta decidida pel programari lliure, tal com preveia el Pacte del Tinell?

-”Havíem de garantir que els ordinadors funcionessin bé. I només amb el programari lliure no ho podíem garantir...”

-Estan preparats els professors per assumir aquesta revolució digital?

-”Som la comunitat autònoma que forma més mestres. Tots estem fent el procés”.

-Fa la sensació que han començat la casa per la taulada. La disposició actual de l'aula no té massa sentit. Un professor mirant uns alumnes amb tot de pantalles obertes d'esquena, que fan com de barrera.

p { margin-bottom: 0.21cm; } -”La disposició de l'aula ja hauria d'haver canviat. El mestre que vol fer la classe de tota la vida ja té problemes, perquè els alumnes no el segueixen. Tenim un fracàs escolar del 30%. La conselleria té altres projectes per adaptar la metodologia. El professor ja no és un dipositari del coneixement que el transmet uniformement als alumnes; és una mena de director d'orquestra que ajuda els alumnes a anar adquirint aquests coneixements. El professor continua tenint un paper clau, i el continuarà tenint".

-És molt optimista.

-"El fet que Catalunya hagi estat capdavanter en portar l'ordinador a classe fa que poguem creure'ns com a país que podrem ser molt competitius a nivell internacional en el sector editorial o en els entorns virtuals d'aprenentatge. És una oportunitat important per plantejar-nos estratègies a nivell internacional en el sector del coneixement".

stats