Publicitat
Publicitat

La Societat Americana del Càncer conclou que seure més de sis hores al dia incrementa el risc de mortalitat entre els adults

Estar assegut pot escurçar la vida

Els investigadors de la Societat Americana del Càncer (American Cancer Society) han arribat a una conclusió que generarà preocupació als que treballen moltes hores asseguts a l'oficina. Un estudi que ha comptat amb la participació de més de 123.000 ciutadans -als quals s'ha fet un seguiment durant 14 anys- determina que estar assegut durant més de sis hores diàries augmenta el risc de mortalitat en els adults, amb independència del temps que després es dedica a l'exercici físic. Els investigadors, que han tingut en compte altres variables -com l'obesitat, el tabaquisme o les malalties cardiovasculars-, han confirmat que les dones que mantenen aquesta rutina diària incrementen en un 37% la probabilitat de morir en comparació amb les que estan assegudes un temps inferior a dues hores. En el cas dels homes, el risc és del 18% si es mantenen aquests mateixos hàbits sedentaris.

Una de les conclusions més rellevants de l'estudi és que estar assegut durant períodes llargs de temps té conseqüències negatives en la salut que no poden ser contrarestades amb activitat física la resta de la jornada. El risc de morir augmenta en funció del nombre d'hores en què es manté una mateixa postura, per exemple, davant de l'ordinador, perquè l'actitud sedentària facilita l'aparició de patologies. Aquesta asseveració implicarà una revisió dels consells que es difonen en matèria de salut, que a partir d'ara haurien de centrar-se tant en l'activitat física com en la inactivitat. Els especialistes recomanen petites pauses entre hores per aixecar-se i estirar les cames quan s'acumula massa estona assegut. Als Estats Units, per exemple, cada cop hi ha més persones que estan adaptant els llocs de treball per poder dur a terme aquesta activitat mínima saludable durant les jornades laborals. En algunes empreses s'hi han instal·lat escriptoris adaptables que permeten intercalar diverses posicions -estar assegut i dret- mentre es continua treballant.

Els avantatges de seure a terra

Els experts apunten que, ja sigui assegut en una cadira o a terra, el cos humà no està preparat per mantenir durant moltes hores una postura determinada. "Les posicions més saludables són les que impliquen menys tensió dels teixits", apunta Xevi Sala, coordinador de la comissió d'aparell locomotor del Col·legi de Fisioterapeutes de Catalunya. "El cos agraeix l'activitat variada", afegeix Sala. Seure en una cadira comporta avantatges, com el descans que permet a les cames, però també inconvenients si no s'alterna amb el moviment, com a mínim, cada quatre hores. Pateixen les zones lumbars i cervicals, i es poden produir contractures musculars. Sílvia Nogareda, vicepresidenta de l'Associació Catalana d'Ergonomia i especialista en medicina d'empresa, puntualitza que utilitzar la cadira no és sinònim de repòs en algunes societats. "En cultures no occidentalitzades, les persones grans, quan estan cansades, es col·loquen a la gatzoneta [amb les cames arronsades, de manera que les natges toquin els talons]. És una postura molt aconsellable per a les persones que tenen mal d'esquena, més bona que seure en una cadira". Nogareda admet també la possibilitat que les societats que tradicionalment no han fet servir la cadira pateixin menys incidència de determinades patologies -com afectacions de la pròstata o d'incontinència urinària- que les que seuen seguint els cànons d'Occident.

Maria Àngels Ruiz Torruella, assessora de l'Estat i la Generalitat en l'elaboració de certificats professionals per a la conducció de sessions de ioga, apunta els beneficis de seure a terra. "La majoria dels països orientals seuen a terra com una cosa natural: això té molts avantatges pel que fa a la columna vertebral, però si no es té aquest hàbit, les cames poden patir", apunta Ruiz Torruella, que recorda que la postura ideal és la que permet mantenir la columna vertebral recta. La directora de l'escola de ioga Shanti, a Barcelona, detalla que aquesta pràctica és una de les més recomanables per a la relaxació del cos. "Si som conscients del que ens passa i coneixem alguna tècnica que ens ajudi a equilibrar-nos, podrem contrarestar qualsevol situació nociva", diu Ruiz Torruella.

Més continguts de