Publicitat
Publicitat

BARCELONA

Vint-i-set artistes superen la selecció i denuncien que el nou espai obre la porta a la seva expulsió

Estàtues relegades a la part baixa de la Rambla

Amb una gota de suor regalimant-li per la cara acabada de pintar, Fabián López, que fa d'estàtua humana a la Rambla de Barcelona i es vesteix cada dia de timoner, experimentava ahir en primera persona els principals "inconvenients" de la nova ubicació que l'Ajuntament ha assignat a aquests artistes. Ara es concentren tots a la rambla de Santa Mònica, la part més baixa i ampla del passeig, i també la que nota l'impacte més directe del sol. "M'estic fregint i així no puc treballar", lamentava ahir el Fabián, que és el president de les estàtues, mentre es plantejava vestuaris més adequats per passar la calor dels pròxims mesos en aquest nou espai.

No era l'única queixa del col·lectiu, que, amb el desplaçament a la part baixa de la Rambla, se sent arraconat i augura una caiguda d'ingressos, fruit de la menor afluència de gent en aquest tram del passeig i de l'augment de competència: les estàtues estan separades les unes de les altres per una distància d'entre sis i dotze metres i, per tant, ara guanyar-se l'atenció dels turistes és un repte molt més complicat.

Vint-i-set artistes han superat el procés de selecció -el segon en poc més d'un any-, que oferia fins a 30 places per fer d'estàtua humana. S'hi van presentar 35 aspirants, però el jurat va considerar que vuit no complien els requisits fixats. Els seleccionats hauran de pagar una taxa per ocupar l'espai públic -189 euros per als pròxims sis mesos i 275 per a l'any sencer- i es concentraran en el que la regidora del districte de Ciutat Vella, Mercè Homs, defineix com la nova rambla de les Estàtues . Funcionaran amb doble torn -matí i tarda- i hi haurà catorze punts per a estàtues a cada franja.

Més seguretat i comoditat

La regidora defensa la regulació -fruit de l'acord assolit en el marc del Pla Cor de reordenació de la Rambla- per motius de seguretat, "perquè acabarà amb les aglomeracions que es muntaven al voltant de les estàtues a les parts més estretes", i per comoditat, "per facilitar el passeig". Assegura que la decisió demostra "una aposta clara per la continuïtat" de les estàtues a la Rambla, que van viure el seu moment àlgid als 90 i que, en els últims anys, havien experimentat un boom,no sempre acompanyat del nivell artístic esperable. Els artistes, però, no avalaven ahir, el dia de l'estrena del nou sistema, els canvis introduïts, que veien com un primer pas per segellar la seva expulsió de la Rambla. "Si el que volien és que marxéssim, estan fent les primeres passes diplomàtiques", lamentava el Fabián.

També Walter San Joaquín, el Don Quixot de la Rambla, assegurava que la nova decisió amenaça la continuïtat de les estàtues. Una de les seves crítiques més directes era sobre la manera com s'ha fet el procés de selecció, que ha valorat fotografies i text, però no les actuacions en viu. Homs va esquivar aquest dard argumentant que les estàtues "no han de fer ni sons ni moviments" i que, per tant, se les pot valorar en estàtic. La selecció, que ha acabat flexibitzant alguns criteris, ha distingit cinc estàtues amb menció especial perquè "aporten modernitat" o perquè encarnen "personatges històrics vinculats a la ciutat i al país", com ara Dalí i Colom. La majoria, però, no són propostes noves. Al matí només hi havia una estàtua inèdita: la de l'astrònom Galileu.

Més continguts de