17/08/2015

Eugènia Domènech: “És absurd posar la vida en perill per agafar el mòbil mentre condueixes”

4 min
Eugènia Domènech: “És absurd posar la vida en perill per agafar el mòbil mentre condueixes” 12 nous radars per trams abans del 2016

BarcelonaPer primer cop el Servei Català de Trànsit està dirigit per una dona. Eugènia Domènech, llicenciada en dret, agafa el relleu de Joan Josep Isern -que va dimitir després de la trencadissa entre CDC i Unió- fins al 27-S. Domènech no té carnet de CDC, però va ser presidenta de l’associació Prevenció d’Accidents de Trànsit (PAT) del 2004 al 2009, i directora des del 2009 fins que el nou conseller d’Interior, Jordi Jané, va pensar en ella per substituir Isern. Ha treballat molt anys assessorant les víctimes, i la seva obsessió és reduir-ne el nombre.

¿Les víctimes estan molt desprotegides encara?

Hi ha hagut una evolució important en positiu des de llavors quant a l’atenció i el reconeixement de les víctimes, però encara falta camí per recórrer. Encara no hi ha una resposta global a les seves necessitats, no hi ha un reconeixement de la situació en què queden les famílies després d’un accident de trànsit. També falta millorar les indemnitzacions. Ara al Senat hi ha una reforma important del barem de les indemnitzacions, que si tot va bé entraria en vigor l’1 de gener del 2016.

¿Creu que des del seu nou càrrec podrà ajudar a canviar aquestes mancances, o no tindrà temps de fer-ho fins al 27-S?

El temps és el que és i el volem aprofitar al màxim. Per tant, posarem tot l’esforç i dedicació en les coses que puguem fer en aquest termini. L’objectiu del Servei Català de Trànsit és que no hi hagi víctimes i fer entendre que no estem parlant de xifres sinó de persones. És absurd morir o perdre la salut en un accident de trànsit. Ho podem evitar.

Ara que ja no cal fer campanyes per a l’ús del cinturó de seguretat o perquè els nens vagin en cadiretes especials, apareix el mòbil i cal recordar a la gent que mentre es condueix ha d’estar ben lluny o apagat.

Per reduir les víctimes la feina que s’ha de fer és integral i contínua. Pel que fa a l’ús del mòbil, hem detectat l’augment per les xifres i l’anàlisi dels accidents que fem els Mossos i nosaltres des de Trànsit. Però si vas pel carrer ho veus: el mòbil fa el bip i és com l’atracció fatal. I, en la dècima de segon que desvies la mirada per mirar-lo, el que tens davant ja ha canviat, i això és molt perillós. És absurd posar la vida en perill per agafar el mòbil mentre condueixes. I el que deies del cinturó i les cadiretes, doncs tot i que sembli que no, encara hi ha accidents amb gent que no porta el cinturó posat.

Als cotxes nous sona una alarma si no et poses el cinturó.

Cert, però també hi ha gent que va al taller a demanar que li anul·lin aquesta alarma perquè li molesta. O els conductors que tenen la peça per enganxar-la i que no soni l’alarma, i els que posen el cinturó de l’acompanyant al revés. És a dir, cinturó, cadiretes, alcohol, drogues, velocitat, encara són assignatures pendents per a una part dels conductors. Afortunadament, la majoria sí que en són conscients. El que passa és que no podem permetre que les distraccions creixin més i hem de mantenir l’alerta. Tan incompatible són l’alcohol i la conducció com el mòbil i la conducció. Exactament igual.

Com a principals causes d’accidents tenim les distraccions, l’excés de velocitat i l’alcohol, però també la combinació de diferents tipus de vehicles en una mateixa via. És a dir, motos, cotxes i camions. A la N-II a Girona ha funcionat prohibir el pas de camions. ¿Seria la solució també per a la N-340?

La N-340 ens preocupa molt perquè concentra una altíssima sinistralitat. Desviar camions a l’autopista seria una bona solució provisional, a la N-II ha funcionat. Ara, com a solució definitiva no, ja que la N-340 té molts més problemes a part dels camions. Té una alta mobilitat, en especial a l’estiu, i passa pel mig de municipis. El desviament dels camions ens hauria servit per reduir molt la sinistralitat, i tot i que el ministeri de Foment semblava que estava a punt d’aprovar-ho, al final ha aparcat la idea.

Sembla que Foment ha topat amb el lobi dels transportistes, que se senten criminalitzats. Diuen que ells no provoquen accidents.

Els motius de Foment per fer-se enrere no els sé. Sobre els transportistes, no els criminalitzem, simplement augmenta el risc pel que tu deies abans: la convivència de dos tipus de vehicles en una mateixa via. Això és una realitat que tenim, i desviant els camions reduirem la sinistralitat.

Des del juny poseu cons en alguns trams de la N-340 per prohibir els avançaments i els girs a l’esquerra. Ha donat bon resultat?

El dia que s’han posat cons no hi ha hagut cap accident greu en aquests trams, per tant de moment sembla que és una mesura efectiva. Ara, això és una mesura provisional per intentar fer alguna cosa dins les nostres possibilitats, perquè aquesta carretera és una sagnia. A la C-55, com que és de titularitat de la Generalitat, hi podem actuar i estem fent obres posant mitjanes per evitar els xocs frontals. La N-340, però, és de l’Estat i no hi podem fer res.

12 nous radars per trams abans del 2016

Des que van començar a funcionar els primers 6 radars per trams, en 40 dies van posar 11.030 multes, 7.308 de les quals només al radar de l’AP-7 a Ulldecona, on la velocitat mitjana dels multats era de 143 km/h. Abans del 2016 entraran en funcionament 12 radars per trams més en sis punts de la xarxa, un per a cada sentit: a l’A-7 a Tarragona, a la C-16 a Berga, al Túnel de Vallvidrera (C-16), a la N-II a la Jonquera, a la C-14 a Lleida i a la C-66 a Rupià i Bordils.

stats