Publicitat
Publicitat

'Eva', l'esperat debut de Kike Maíllo, inaugurarà una edició inspirada en la intel·ligència artificial

El Festival de Sitges es robotitza

L'elecció d' Eva per inaugurar Sitges rubrica amb coherència una edició que s'apropa al cinema fantàstic llatinoamericà, torna a posar el focus en el 3D i s'inspira en la intel·ligència artificial com a leitmotiv.

Per primera vegada en les seves 44 edicions, el Festival Internacional de Cinema Fantàstic de Catalunya serà inaugurat per una pel·lícula en versió original en llengua catalana. La selecció d' Eva per obrir el foc de la programació confirma les grans expectatives dipositades en aquesta cinta, opera prima de Kike Maíllo, un projecte que va néixer sota l'auspici de l'ESCAC (Escola Superior de Cinema i Audiovisuals de Catalunya) i que ha dirigit un realitzador format a l'escola, de la qual a més n'és un dels docents.

La història d' Eva s'ambienta en un futur no gaire llunyà del nostre en què els robots són una qüestió quotidiana. Però la història fuig dels laberints lògics dels relats d'Isaac Asimov i pren una deriva més emocional per explicar el retorn d'un científic a la seva ciutat natal amb un encàrrec molt específic: la creació d'un nen robot.

'Geminoides' al poder

Aquest argument emparenta la pel·lícula directament amb Intel·ligència artificial , el controvertit film que Steven Spielberg va dirigir el 2001 a partir d'un projecte concebut per Stanley Kubrick, que serà objecte de precoç homenatge del festival: un tribut estrany a primera vista, però que assoleix sentit en el context de l'elecció del tema de la intel·ligència artificial com a leitmotiv del festival.

Així, la gràfica d'aquesta edició, que ahir es va mostrar a la roda de premsa de presentació del festival, consisteix en dos retrats aparentment normals d'un home i una dona asiàtics que, en realitat, són dos geminoides , és a dir, robots que tenen una gran semblança amb els humans. Els dos models dels cartells són obra del professor Hiroshi Ishiguro, un dels científics capdavanters en robòtica humanoide, que el festival ha convidat per oferir a Sitges una classe magistral. O potser la farà un dels seus robots?

Ángel Sala, el director del festival, va aprofitar la roda de premsa per presentar un avançament de la programació i va destacar la bona salut internacional del cinema fantàstic i la seva accentuada tendència a hibridar-se amb altres gèneres. Entre els títols que es van revelar hi ha pel·lícules tan dispars com The Turin horse , de Béla Tarr, guanyadora del gran premi del jurat del Festival de Berlín; The yellow sea , el nou thriller del coreà Na Hong-jin ( The chaser ); La mujer del Eternauta , un documental sobre el còmic argentí d'Héctor Germán Oesterheld que es barreja amb la pròpia història familiar del realitzador del film, l'alacantí Adán Alliaga, i Burke and Hare , de John Landis, un remake en clau de paròdia d' El lladre de cadàvers, que va dirigir Robert Wise el 1945.

Zombis cubans

El festival continuarà el seu compromís amb el cinema oriental amb Sex and Zen: Extreme Ecstasy , batejada com la "primera pel·lícula porno en 3D", un film que ha rebentat les taquilles asiàtiques i ha provocat desplaçaments massius dels xinesos per veure una versió del film sense retallades a Hong Kong. I després d'introduir tímidament el fantàstic llatinoamericà en la programació de l'any passat, aquest any Sitges repeteix l'aposta amb Juan de los muertos , d'Alejandro Brugués, una producció cubana de zombis amb tots els elements típics del gènere i una mirada satírica a la realitat política de l'illa.

Enguany, el Festival de Sitges reprendrà la col·laboració que va començar l'any passat amb Ficomic, encara sense concretar, i n'ha encetat una de nova amb la Filmoteca de Catalunya, que projectarà els títols de la secció Seven Chances a la seva seu de Barcelona, que en principi ja serà la del Raval.

Més continguts de