INFRAESTRUCTURES
Societat 15/08/2012

Foment investiga Ryanair per 3 aterratges d'emergència per falta de combustible

El ministeri de Foment investiga Ryanair per tres aterratges d'emergència per falta de combustible a València. Els comandants van emetre un mayday per demanar prioritat per aterrar.

Laura Díaz-roig
2 min

BARCELONA.L'aterratge d'emergència de tres avions de Ryanair a València, el 26 de juliol, ha tornat a posar en el punt de mira l'aerolínia irlandesa low cost . L'Agència Estatal de Seguretat Aèrea (AESA), que depèn del ministeri de Foment, ha obert una investigació que podria acabar amb un expedient sancionador, per aclarir aquests tres incidents, que van tenir lloc el mateix dia, i determinar les responsabilitats en què podria haver incorregut la companyia.

El 26 de juliol, tres avions de Ryanair van ser desviats de Madrid- Barajas a València com a conseqüència d'una tempesta elèctrica. Allà havien de fer la cua d'aterratge, però els comandants van alertar que no tenien prou combustible i van aconseguir prioritat per aterrar. Segons va destapar el rotatiu Sunday Independent , de les converses entre els pilots i control de trànsit es desprèn que els tres comandants van emetre un mayday per falta de combustible. Aquest tipus d'avisos s'utilitzen en situacions que requereixen prioritat absoluta respecte a la resta de trànsit. "Els controladors apartaran tots els avions perquè aquest maniobri com necessiti", han explicat pilots consultats per l'ARA, que detallen que totes les declaracions d'emergència impliquen una investigació en profunditat de les autoritats, que pot acabar en conseqüències per a l'aerolínia.

Combustible per a 30 minuts

Ryanair va emetre ahir un comunicat per aclarir les circumstàncies dels aterratges, en què asseguren que els tres avions van sobrevolar València durant 50, 68 i 69 minuts respectivament i que, després, van demanar permís per aterrar perquè "havien assolit el nivell mínim de reserva de combustible", que permet que cada un dels avions pugui operar durant 30 minuts addicionals de vol -uns 480 quilòmetres-. Segons fonts consultades, els avions han de portar la quantitat de combustible necessària per arribar al seu destí -un 5% addicional-, per fer una aproximació frustrada, per anar a un altre destí alternatiu i, a més, una quantitat extra per volar durant 30 minuts fent cua a l'aeroport alternatiu.

A més, però, la normativa estableix que els avions també porten una quantitat extra a discreció del comandant. "Aquesta quantitat s'ha de basar en les previsions meteorològiques, saturació de trànsit, possibles nivells més baixos de creuer i conflictes industrials -com vagues de personal-". El problema de la companyia, que ha rebut altres crítiques per falta de combustible, radica aquí. En el marc de la seva política d'estalvi, no permet als comandants carregar molt de combustible, ja que un avió consumeix 25 litres de carburant per hora. L'any passat, Ryanair, que té 294 avions, va destinar 1.594 milions d'euros a la compra de combustible.

Consumidors indignats

Associacions de consumidors, com Facua i Ceaccu, han demanat que s'investiguin els fets i "la política d'estalvi en combustible" de l'aerolínia. Facua explica que el seu pla d'eficiència pressupostària obliga els pilots a repostar "la quantitat mínima necessària" per complir el pla de vol i que qualsevol excés ha de ser comunicat per escrit. Ceaccu, segons va informar Efe, reclamarà que se li imposi a Ryanair una multa de 4,5 milions d'euros i que les autoritats li retirin la llicència per volar durant tres anys.

Aquest incident no és el primer de la companyia. A l'abril, un avió que volava a Eivissa va xocar amb un altre abans d'enlairar-se i no en va informar, tot i que els passatgers van alertar el personal. Arran d'això, l'Estat va demanar a l'aerolínia que millorés la comunicació.

stats