INFRAESTRUCTURES
Societat 30/05/2015

Foment concreta 103 milions d’inversions a Rodalies

El Govern demana “celeritat” per implantar l’ERTMS i un nou sistema informàtic al centre de control

M.m.m.
3 min
Les inversions a la xarxa de Rodalies acumulen  30 anys de retards, segons el Govern.

BarcelonaEn una nova jornada amb incidències diverses a la xarxa ferroviària catalana, el ministeri de Foment va anunciar ahir dues inversions milionàries. En dos comunicats diferents, el departament que lidera Ana Pastor va assegurar que invertirà 103,3 milions durant els pròxims mesos. L’actuació més important seran els 92,9 milions per instal·lar el sistema ERTMS en el tram que va de l’Hospital de Llobregat a Mataró, i es destinaran 10,4 milions addicionals per renovar el sistema informàtic que utilitza el control de trànsit.

La implantació de l’ERTMS -un sistema europeu de gestió de trànsit ferroviari que permet la comunicació digital sense fil entre el tren i les instal·lacions fixes- es prolongarà durant els pròxims 21 mesos (58,8 milions d’euros), però el contracte també preveu el manteniment del sistema durant les següents dues dècades (36,1 milions). L’objectiu és aconseguir la millora de la capacitat d’aquest primer tram de 56 quilòmetres, així com uns millors paràmetres de fiabilitat en la circulació dels combois. Entre les actuacions també s’hi inclou l’adequació del control de trànsit centralitzat (CTC) al nou escenari.

Vinculat a aquesta inversió, Foment havia anunciat prèviament la inversió de 10,4 milions d’euros en la instal·lació d’un nou sistema informàtic del CTC de Rodalies i Regionals. El ministeri va aprovar, a través del consell d’administració d’Adif, la licitació del contracte per a la redacció del projecte, l’execució de les actuacions per a la instal·lació i el manteniment d’aquest nou sistema informàtic en el control centralitzat de Barcelona. Es tracta del mateix sistema que dijous de la setmana passada va patir una avaria i va generar un col·lapse a la xarxa ferroviària, amb un total de 80.000 usuaris i 200 trens afectats. Pastor confia que amb aquesta intervenció, que es prolongarà durant un mínim de sis mesos perquè s’ha de fer per fases i mentre la xarxa segueixi en funcionament, s’evitarà que es reprodueixin incidències similars. La intenció és “garantir la total disponibilitat, funcionalitat i fiabilitat” del control de trànsit, situat a l’Estació de França.

Valoració del Govern

La resposta de la Generalitat davant d’aquests anuncis no va trigar gaire, i en un altre comunicat el conseller de Territori i Sostenibilitat, Santi Vila, va demanar “celeritat” a l’Estat en l’execució de les obres. “Confio que l’acord per implantar l’ERTMS a Rodalies sigui el pas definitiu perquè Foment passi dels anuncis als fets”, va assenyalar Vila, que en tot cas va mostrar la seva satisfacció per un anunci més concret que el pla anunciat per Foment a principis de maig i que preveia destinar a la xarxa de Rodalies 400 milions d’euros -també per iniciar el desdoblament parcial de la R3-. De fet, aquell anunci fet per Pastor repetia una promesa similar feta la tardor del 2013.

Territori i Sostenibilitat va insistir ahir que la solució passa perquè la Generalitat assumeixi la gestió integral de la xarxa. “Venim d’un traspàs incomplet i d’una manca d’inversions injustificada, que en aquesta legislatura haurem començat a remuntar per primera vegada en dècades”, va dir el conseller. La manca d’inversions durant els últims 30 anys “castiga els usuaris i perjudica la competitivitat del país”, va insistir.

Aquests anuncis van coincidir amb una nova jornada negra al transport ferroviari. Dues incidències diferents registrades a primera hora del matí -l’avaria d’un tren entre Sabadell i Terrassa i un problema de comunicació en els combois que circulaven entre Passeig de Gràcia i l’Estació de França- van provocar retards superiors als 20 minuts en la majoria de línies.

stats