VEHICLES HÍBRIDS
Societat 23/01/2012

Fórmula 1 ecològica

Albert Punsola
3 min
REPTE DE FUTUR La normativa de les curses s'està endurint per limitar les emissions. Que hi participin vehicles ecològics és  el següent pas.

BARCELONAL'escassetat de petroli i el canvi climàtic posen en qüestió les bases de la Fórmula 1. Les curses tenen un problema en relació amb la disponibilitat i el preu del combustible, però també d'imatge. Sembla difícil justificar una activitat lúdica que genera emissions quan està creixent la preocupació per reduir-les. Tanmateix, seria prematur anunciar el declivi d'aquest gran espectacle. Sobretot perquè, discretament, s'està començant a treballar per garantir-ne la continuïtat amb més respecte cap al medi ambient

Un equip de dotze estudiants de la Universitat Politècnica de Catalunya (UPC) a Terrassa ha creat el primer monoplaça de competició híbrid de l'Estat: l'EcoR2. El vehicle de dos motors (elèctric i de combustió) ha obtingut ressò internacional.

Manté les prestacions dels vehicles convencionals i a més redueix les emissions un 70% respecte a qualsevol altre model de benzina. La intenció de l'equip que l'ha construït no era, però, contribuir a la salvació de la Fórmula 1. "Nosaltres estàvem interessats en la mobilitat elèctrica i sobretot el que volíem era aprendre i posar en pràctica els nostres coneixements en aquest camp. I ens vam adonar que el món de les curses era ideal per demostrar que la tecnologia elèctrica pot ser molt atractiva", explica Baltasar López, coordinador de l'equip.

Cursa fulgurant

Tot va començar el 2008 amb un petit prototip que van presentar en un concurs italià d'enginyeria i hi van rebre el tercer premi. El 2009 van anar a la competició més prestigiosa del món per a futurs enginyers mecànics, el Formula Student, que havia obert una categoria especial per a energies alternatives i el 2010 van fer córrer el monoplaça en el prestigiós circuit anglès de Silverstone. Aquesta competició no es basa només en una cursa. Hi ha proves estàtiques que inclouen l'anàlisi del disseny, del cost i d'aspectes relacionats amb la sostenibilitat. I després, les proves dinàmiques: potència, maniobrabilitat, acceleració lateral, resistència en el temps i consum. "Com que es valorava el projecte en el seu conjunt, el sol fet de ser escollits ja va ser un èxit", subratlla López. En aquella edició es van presentar 250 projectes de 31 països i se'n van escollir 100. D'aquests, 14 eren d'energies alternatives i l'EcoR2 va quedar vuitè.

A partir d'aquí l'equip va millorar el model. Se'n va reduir el pes, se'n van canviar les bateries per unes d'última generació i, com a novetat, se li va introduir l'activació dels motors elèctric i de combustió des del volant. Les modificacions van donar bon resultat i al Formula Student del 2011, també a Silverstone, l'EcoR2 va assolir la sisena posició entre 22 cotxes. A més, en una de les proves específiques de sostenibilitat, que mesurava el CO associat al vehicle en fabricació i ús, l'EcoR2 va quedar en segon lloc. "El pròxim repte -apunta López- és anar aquest any al Formula Hybrid, una competició dedicada només a aquest tipus de cotxes que es fa als EUA i que ens donarà la possibilitat de trobar-nos amb més persones que han desenvolupat la mateixa idea".

El secret del doble motor

"Una de les gràcies de la conducció del vehicle és fer la gestió de la potència adequada a cada moment i saber quan ha d'entrar la tracció elèctrica i quan la convencional", subratlla Baltasar López. Matisa que "no durant tota la cursa se segueix aquesta estratègia, ja que si cal poden entrar els dos motors alhora per assolir la màxima potència".

El motor de combustió és de 250 cc monocilíndric, clarament inferior als de 600 cc i de 4 cilindres que porten els autèntics bòlids de competició. El coordinador de l'equip que ha construït l'EcoR2 recorda que "la normativa de Fórmula 1 s'està endurint per limitar les emissions, i el 2014 veurem motors més petits que els actuals amb menys consum i menys emissions".

Limitar les emissions a les curses

Està convençut que el canvi s'està introduint a poc a poc, i cita com a exemple la incorporació als vehicles del KERS ( kinetic energy recovery system ), "un petit motor elèctric amb una bateria que recupera l'energia que es perd a les fases de frenada i dóna una potència suplementària de fins a 80 cavalls".

La Federació Internacional d'Automobilisme (FIA) organitza des de fa alguns anys la copa d'energies alternatives, sense gaire transcendència mediàtica. La Comissió Europea ha suggerit a la FIA la possibilitat de celebrar un campionat mundial el 2013 d'una categoria similar a la Fórmula 1 però amb cotxes elèctrics. Abans, però, s'haurà de resoldre un repte tècnic: la durada de les curses, ja que les bateries dels vehicles elèctrics haurien de durar almenys mitja hora perquè la Fórmula 1 no perdi emoció.

stats