SOCIETAT
Societat 18/01/2012

"Vaig caure sobre un dels bots de salvament": Les 10 excuses del capità del 'Costa Concordia'

El relat de Francesco Schettino, sota arrest domiciliari, és ple de contradiccions. La jutge creu que el comandant va fugir del creuer i es va quedar mirant com s'enfonsava des d'una escullera

Ara
4 min

BarcelonaEl capità del Costa Concordia, Francesco Schettino, nega haver abandonat el vaixell després de topar contra unes roques i començar a enfonsar-se divendres passat amb tots els passatgers a dins, a l'illa de Giglio. La declaració del comandant és contradictòria i la fiscalia s'oposa a l'arrest domiciliari que ha decretat la jutge de Grosseto, i defensa que ingressi de forma cautelar a la presó fins que es faci el judici. Schettino manté la seva innocència en la tragèdia i no ha parat de donar excuses per rentar-se'n les mans.

1. "Vaig caure sobre el sostre d'un dels bots de salvament"

En la declaració de dimecres davant la jutge d'instrucció Valeria Montesarchio, el capità va negar haver abandonat els 3.200 passatgers del creuer, la principal acusació de la fiscalia. "No tenia intenció de fugir, estava ajudant alguns passatgers a entrar als bots salvavides. No és veritat que abandonés la nau. És que vaig caure accidentalment sobre el sostre d'un dels bots de salvament", va declarar davant la jutge, segons ha publicat aquest dijous Corriere della Sera. Segons la tesi del capità, estava ajudant els passatgers quan el mecanisme de descens del bot es va bloquejar i, de sobte, la barca va caure al mar. Dins el bot també hi havia el segon i el tercer oficial de bord. En la interlocutòria la jutge diu que, encara que fos cert que hagués caigut al bot, mai va tenir intenció de tornar. La jutge li imputa una "greu imperícia, imprudència i negligència que connota un perill potencial que es repeteix en delictes del mateix tipus".

2. "El vaixell estava inclinat i no podia tornar a pujar"

Schettino justifica que no tornés a la nau després de l'escorament pel fet que ja estava inclinada. "El vaixell, després del xoc, tenia una inclinació de 90 graus i no podia tornar a pujar-hi", va declarar.

La jutge creu que el comandant es va quedar mirant com s'enfonsava el creuer des d'una escullera de l'illa italiana abans que s'acabés l'evacuació, segons informa Efe.

3. "Ni tan sols portava l'armilla salvavides, pensava en la vida dels altres"

El capità nega haver actuat amb egoisme i assegura que va renunciar a posar-se l'armilla: "Ni tan sols portava l'armilla salvavides perquè en aquell moment no era important, pensava en la vida dels altres i hi havia altres persones que ho necessitaven".

4. "No es va canviar la ruta durant el viatge"

"La ruta s'havia decidit des del principi, no hi ha hagut cap canvi durant el viatge", va dir Francesco Schettino a la jutge. Tot apunta, però, que la causa del naufragi és un canvi de rumb sobtat per fer un homenatge a un dels seus treballadors. Schettino va decidir fer una sorpresa al cap de cambrers, Antonello Tievoli, nascut a Giglio. Ho va fer amb una reverència, una pràctica marítima habitual que consisteix en un passeig molt a prop de la costa amb tots els llums i sirenes activats, i que se sol fer en homenatge a un membre de la tripulació.

5. "He fet tot el possible per protegir els passatgers"

El capità ha reiterat diverses vegades que no va renunciar a les seves obligacions. Va remarcar a la jutge: "Puc dir que he fet tot el possible per protegir els passatgers i tripulants".

6. "És un problema elèctric"

"Ens va dir que no passava res, que es tractava d'un problema elèctric". El capità va mentir als passatgers. Jesús García i la seva dona, Connie Barron, eren al creuer Costa Concordia quan va naufragar. Tornen sans i estalvis però molt espantats, i també indignats perquè la tripulació no els va dir la veritat quan es va produir l'accident.

7. "Només un problema tècnic"

Schettino no només va mentir als passatgers i als tripulants. "Només és un problema tècnic". És el que contesta el comandant a les 21.49 del divendres al responsable de Capitania de Livorno després que un passatger hagi alertat la policia italiana del xoc, segons consta en les gravacions. Després de la trucada a les deu de la nit, n'hi ha dues més a les 22.58. Què va passar en aquest impàs? El capità minimitza els fets o decideix mentir per no provocar el caos? És el que mira d'aclarir la justícia.

8. "Sóc aquí per coordinar el rescat"

La conversa amb Capitania és surrealista. "Sóc aquí per coordinar el rescat", va dir el capità en una de les trucades. La Guardia di Finanza va arribar al lloc dels fets en deu minuts. Els testimonis confirmen que el capità va ser incapaç en tot moment de coordinar l'emergència.

9. "No sóc a bord perquè la nau s'està enfonsant per la popa"

La Capitania va preguntar a Schettino, a les 00.32 hores locals, quantes persones quedaven a bord, i tot i que el creuer encara era ple, el comandant va respondre que només unes 200 o 300. La resposta va fer aixecar sospites a la Capitania, que li va preguntar si encara era a bord, i Schettino va confessar que el vaixell s'estava inclinant i l'havia abandonat. "No sóc a bord perquè la nau s'està enfonsant per la popa", li va dir. "Però com és que ha abandonat la nau?", van preguntar des de la Capitania. El capità va mantenir aleshores que continuava dins el creuer, però a Capitania no el van creure.

"Torni immediatament a bord, pugi per l'escala de seguretat i coordini l'evacuació. Ha de dir-nos quanta gent hi ha encara allà: nens, dones, passatgers, el nombre exacte de cada categoria", li va ordenar el responsable de Capitania. "Comandant, és una ordre, ara mano jo. Abans ha declarat que ha abandonat el vaixell, torni a la proa i coordini el rescat perquè ja hi ha morts", li va exigir.

10. "No hi vaig perquè l'altra llanxa s'ha aturat"

"No hi vaig perquè l'altra llanxa s'ha aturat", va posar d'excusa el capità en un altre moment de la conversa amb Capitania. La gravació de les trucades amb Capitania posa les coses molt difícils al capità, que s'enfronta a una pensa de presó.

stats